5 wskazówek dla wielokanałowej sprzedaży
Zarządzanie aukcjami na jednym rynku jest już wystarczającym wyzwaniem. Pomiędzy marketingiem, optymalizacją treści, realizacją i obsługą klienta pomysł dodania dodatkowych platform sprzedażowych do strategii biznesu może się wydawać, delikatnie mówiąc, przytłaczający. Dlatego opracowaliśmy pięć najważniejszych wskazówek, które pomogą uprościć i usprawnić sprzedaż na wielu rynkach.
Współczesny konsument kupuje w zasadzie już wszystko i wszędzie – w sklepach stacjonarnych i tych online, w mediach społecznościowych, witrynach skierowanych bezpośrednio do konsumentów i jak się okazuje, coraz częściej na marketplace’ach.
Do tego stopnia, że jeśli sprzedajesz tylko na jednej platformie, możesz stracić cenny segment z innej, gdzie jest ogromna rzesza klientów. Najskuteczniejszą metodą na zwiększenie zasięgu swoich produktów jest wystawianie ich na wielu rynkach. Liczy się ekspozycja Twojej marki zarówno w sklepie online jak i poza nim, aby zapewnić więcej możliwości konwersji.
Wybierz odpowiednie kanały dla swoich produktów
Przed rozpoczęciem sprzedaży na nowym kanale ważne jest, aby sprawdzić, które platformy sprzedażowe pasują do kategorii Twoich produktów, oraz gdzie Twoi docelowi klienci najprawdopodobniej robią zakupy. W pierwszej kolejności rozszyfruj Twoich klientów, sprawdź, jacy oni są i co sobie cenią. Zadaj sobie następujące pytania dotyczące Twoich najbardziej lojalnych klientów:
- Czego szukają: dobrej ceny, najlepszej jakości, wyjątkowości a może różnorodności?
- Co przyciąga ich wzrok?
- Czy na rynku istnieją podobne marki, które przyciągną podobny typ klientów?
- Jak lubią się angażować? Czy szukają w Twojej marce zaufanego przyjaciela, czy po prostu wiarygodnego sprzedawcy?
- Jak często wracają po kolejny zakup?
- Czy jesteś w stanie jednoznacznie wskazać kategorię branżową Twoich produktów?
Zrozumienie unikalnych cech Twojego targetu oraz ulokowania Twoich produktów na mapie ekosystemu rynkowego, pozwoli zbudować wartość marki z odpowiednią bazą klientów. Kolejnym krokiem będzie znalezienie źródła pozyskiwania klientów na odpowiednich kanałach sprzedażowych oraz wnikliwa obserwacja ścieżki zakupowej Twoich potencjalnych klientów.
Zautomatyzuj migracje ofert
Najlepszym sposobem na optymalizację sprzedaży na wielu rynkach jest automatyzacja tam, gdzie jest to możliwe. Wielką zaletą sklepów e-commerce, jest to, że są one elastyczne i często łatwe do zintegrowania z powszechnie dostępnymi rozwiązaniami technologicznymi. Łączenie systemów e-commerce jest już stosowane od wielu lat i z powodzeniem wspiera biznes niemal każdej wielkości.
Obecnie sprzedawcy online zwracają szczególną uwagę na rozwiązania dla ciągle rosnącej sprzedaży na marketplace’ach. Integracja platform sprzedażowych z agregatorami zamówień czy z systemem ERP nie stanowi przeszkody, jednak największym wyzwaniem jest obecnie możliwość automatycznej migracji ofert między platformami sprzedażowymi. Połączenie wszystkich posiadanych sklepów na różnych marketplace’ach ma za zadanie ułatwić i przespieszyć sprzedawcom pracę ze skomplikowanymi narzędziami technologicznymi. Tak, aby zarządzanie sprzedażą w wielu miejscach było jak najprostsze i dostępne dla mniejszych sprzedawców.
Optymalizuj opisy Twoich ofert
Treść oferty ma kluczowy wpływ na skuteczność sprzedaży - to jest oczywiste. Jednak atrakcyjna ekspozycja produktu za pomocą pozytywnych słów to dopiero połowa sukcesu. Kupujący zazwyczaj nie czytają uważnie, a częściej patrzą na zdjęcia oraz wypunktowane zyski z zakupu.
Aby klient lepiej zapamiętał naszą ofertę i zrozumiał wartość naszego produktu, powinna być ona czytelna i klarowna. Efekt ten osiągniemy dzięki formatowaniu treści oraz dodawaniu odpowiednio dobranych ikonek emoji. To często pomijany element, który nic nie kosztuje, a znacznie zwiększa skuteczność reklamy. Wystarczy pobrać darmowy dodatek SellRocket dla Allegro do kopiowania opisów, stworzyć szablon z ulubionymi emotkami i błyskawicznie wklejać opis na oferty w innych marketplace’ach.
Zaangażuj swoich klientów
Aktywne i pełne zaangażowania członkostwo społeczności na każdym rynku, na którym Twoja marka aktywnie sprzedaje to bezcenna wartość. Najlepsi sprzedawcy szybko reagują na zapytania klientów oraz regularne monitorują recenzje i opinie. Negatywny feedback może doprowadzić do śmierci aukcji, dlatego każdy problem na linii sprzedawcy i kupującego powinien zostać szybko i empatycznie rozwiązany.
Usprawnij realizację
Świetna logistyka jest bardzo ważnym elementem skutecznego zarządzania wieloma rynkami. Znalezienie odpowiedniej firmy, która zapewni niedrogą i szybką dostawę oraz zsynchronizowane stany magazynowych pomoże Ci monitorować dokładne poziomy zapasów na wielu rynkach. Klient Ci za to podziękuje i poleci Twój sklep, a inwestycja w biznes szybko się zwróci.