Paczka w ruchu, paczkomaty… czyli jak dostarczać przesyłki?
Gwałtowny wzrost zainteresowania zakupami online sprawił, że wybór formy dostawy paczek stał się istotną kwestią podejmowania decyzji zakupowych. Konsumenci zwracają uwagę zarówno na czas, koszt, jak i sposób dostarczenia zamówienia. Jakie opcje mają do wyboru, jakie są ich wady i zalety oraz która z nich cieszy się największą popularnością?
Jakie istnieją metody dostarczania przesyłek?
Sklepy internetowe prześcigają się w oferowaniu dogodnych form dostarczania paczek, upatrując w tym jedną ze skutecznych metod walki o klienta. Dlatego konsumenci mają do wyboru różne opcje odbioru zamówienia, które jednak można usystematyzować w 3 główne grupy:
- dostawa pod wskazany adres (“door to door”),
- dostawa do paczkomatu,
- dostawa do punktu odbioru (np. Paczka w Ruchu, odbiór na poczcie itp.).
Dostawa pod wskazany adres
Wysłanie paczki pod wskazany w zamówieniu adres to tradycyjny sposób dostarczania przesyłek. W tym celu konsumenci mogą skorzystać z usług zarówno kuriera Poczty Polskiej, jak i jednej z działających na rynku firm kurierskich. Każdy przewoźnik ma swój własny cennik, a także termin dostarczenia zamówienia, dlatego wybór zazwyczaj uwzględnia te dwa kryteria.
Ta metoda bywa nazywana systemem “door to door”, ponieważ jej największą zaletą jest dostarczenie paczki wprost pod wskazany adres, np. do mieszkania lub miejsca pracy. Dzięki temu konsument nie musi wychodzić do punktu odbioru, aby odebrać swoje zamówienie. Co więcej, przesyłka kurierska obejmuje dostarczenie wszelkich towarów, bez względu na ich rodzaj, gabaryty oraz wagę.
Ponadto, system “door to door” umożliwia sprawdzenie stanu paczki przy odbiorze. Dzięki temu konsument jest w stanie ocenić w obecności kuriera, czy dostarczony przedmiot nie jest uszkodzony, a także, czy zgadza się z treścią zamówienia. To ułatwia i przyspiesza ewentualny zwrot towaru do sprzedawcy, ponieważ ten realizowany jest natychmiast przez kuriera, który dostarczył paczkę.
Obecnie wszyscy główni gracze działający na rynku (m.in. przesyłki kurierskie gls, ups, dhl i inni) oferują integrację systemu zlecającego przesyłki z platformą e-commerce, na której działa sklep internetowy. Taka integracja usprawnia i znacznie przyspiesza proces nadania paczki z magazynu i transportu do klienta. Natomiast konsument jest w stanie śledzić trasę swojej przesyłki.
Niektóre firmy oferują także możliwość precyzyjnego określenia czasu dostarczenia przesyłki (dzień i godzina), tak by mieć pewność, że odbiorca będzie obecny pod wskazanym adresem w momencie dotarcia kuriera z przesyłką.
Dostawa do paczkomatu
Paczkomaty to system automatycznych skrytek pocztowych zlokalizowanych na terenie całego kraju. Umożliwiają nie tylko odbieranie, ale także nadawanie paczek 7 dni w tygodniu przez całą dobę. Gdy kurier zostawi paczkę w paczkomacie, odbiorca otrzymuje wiadomość sms oraz e-mail o dostarczeniu przesyłki wraz z kodem odbioru. Aby odebrać paczkę, odbiorca podaje swój numer telefonu oraz otrzymany kod. Paczka czeka na odbiorcę w paczkomacie przez 48 godzin.
Zaletą paczkomatów jest niezależność, jaką oferują konsumentom, którzy sami decydują o porze odbioru paczki. Z drugiej strony to forma limitowana rodzajem, gabarytem oraz wagą przesyłki - do komory paczkomatu zmieści się drobny sprzęt elektroniczny i ubrania, ale nie meble.
Pomimo tego, że sieć paczkomatów prężnie rozwija się w Polsce, sprzedawcy powinni pamiętać, że w wielu (zwłaszcza wiejskich) obszarach kraju dostęp do nich jest wciąż ograniczony. Dlatego paczkomaty nie powinny stanowić głównej formy dostarczania paczek dla firm, które wysyłają produkty także do mniej zurbanizowanych części kraju.
Dostawa do punktu odbioru (Paczka w Ruchu, odbiór na poczcie itp.)
Paczki mogą być także dostarczane do jednego z dostępnych punktów odbioru, m.in.:
- kiosku,
- stacji paliw Orlen,
- placówki Poczty Polskiej,
- sklepu Żabka.
Ten sposób dostarczania paczek jest analogiczny do paczkomatów, jednak w tym przypadku odbiór przesyłki nie jest całkowicie zautomatyzowany. Aby odebrać paczkę, należy podać kod odbioru pracownikowi placówki. Ponadto, to lepsze rozwiązanie dla sprzedawców wysyłających swoje produkty do małych miejscowości oraz na wsie, gdzie dostęp do np. kiosków lub placówek pocztowych jest szerszy niż do paczkomatów.
Specjalne usługi kurierskie
Firmy kurierskie chętnie wychodzą z dodatkowymi udogodnieniami, które mają skłonić klientów do skorzystania z usług konkretnej z nich.
Coraz popularniejszą funkcją staje się “Sameday”, która oferuje dostarczenie przesyłki jeszcze tego samego dnia. To rozwiązanie dedykowane dla pilnych paczek, które zazwyczaj nadają klienci biznesowi. Z usługi można korzystać na terenie kraju, jak i poza nim.
Indywidualny sposób na przyciągnięcie klientów znalazła firma UPS, która oferuje trzy pakiety dostarczania paczki:
- UPS Today - dostarczenie paczki tego samego dnia,
- UPS Express - dostarczenie paczki następnego dnia,
- UPS Standard - dostarczenie paczki w ciągu kilku dni.
Do zalet każdego z pakietów należy wysoki monitoring paczek (ups tracking)- użytkownik jest informowany o każdej zmianie statusu dostawy, a także może sprawdzić jej lokalizację z poziomu komputera lub urządzenia mobilnego.
Jakie opcje dostawy najchętniej wybierają klienci?
W raporcie “E-commerce w Polsce” przygotowanego przez Gemius w 2019 r. w statystyce najchętniej wybieranych sposobów wysyłki przesyłek znalazło się aż 11 pozycji. Jednak najbardziej popularne są zaledwie dwie z nich (ponad 50% głosów).
Największym zainteresowaniem wciąż cieszy się ta tradycyjna forma dostawy paczki kurierem pod wskazany adres, która wybrało aż 58% ankietowanych. Drugą najchętniej wybieraną opcją jest odbiór paczki w paczkomacie (52%), a trzecią bezpośrednia dostawa paczki do domu pocztą (38%).
Na kolejnych miejscach znalazły się:
- darmowa dostawa do domu z bezpłatnym zwrotem (27%),
- odbiór paczki w punkcie odbioru realizującym usługę Paczka w Ruchu, np. kiosku (23%),
- odbiór paczki w placówce pocztowej (17%),
- odbiór osobisty paczki w sklepie, oddziale lub siedzibie sprzedawcy (14%),
- transfer ze strony internetowej - dotyczy produktów cyfrowych, np. e-booków lub audiobooków (8%),
- odbiór paczki na stacji paliw (7%),
- odbiór paczki “w drodze do domu” - na dworcu lub w metrze (5%).
Przesyłki kurierskie wciąż cieszą się największym zainteresowaniem. Jednak wyniki raportu dowodzą, że to paczkomaty, które w ostatnim latach zrewolucjonizowały rynek kurierski w Polsce, prognozują najbardziej dynamiczny rozwój w kolejnych latach.