Jak szybko można przesyłać zamówienie z e-commerce do lokalnego systemu ERP?

Jak szybko można przesyłać zamówienie z e-commerce do lokalnego systemu ERP?

Jak szybko mo┼╝na przesy┼éa─ç zam├│wienie z e-commerce do lokalnego ERP(programu fakturuj─ůcego)?

W kIlka sekund ale sam krótki czas przetworzenia to nie wszystko!

1. Co jest najwa┼╝niejsze w integracji? ÔÇô┬áprzede wszystkim stabilno┼Ť─ç dzia┼éania

Przes┼éanie zam├│wienia ze ┼Ťwiata e-commerce do ERP, dla ludzi nowych w tym temacie, wydaje si─Ö prostym procesem┬áÔÇô┬ázwyk┼ée ograniczaj─ůcym si─Ö do przekopiowania dokumentu o podobnej strukturze mi─Ödzy bazami danych. Zaczynaj─ůc integracj─Ö przesy┼éu zam├│wie┼ä z platformy e-commerce do systemu ERP, szybko dochodzi si─Ö do wniosku, ┼╝e te dwa ┼Ťwiaty m├│wi─ů innym j─Özykiem i maj─ů inne podej┼Ťcie do przetrzymywanych w nich danych. E-commerce skupia si─Ö na przedmiocie, kt├│ry ma dostarczy─ç w odpowiednie miejsce, w odpowiedni spos├│b, natomiast┬ásystem ERP┬áwie sk─ůd jest┬ázebrany towar, kt├│ry dokument handlowy wystawi─ç, czy wszystkie wymagane dane do dokumentu handlowego s─ů dost─Öpne i poprawne, jak rozbi─ç komplety produkt├│w, powi─ůza─ç warianty produkt├│w etc. Przej┼Ťcie mi─Ödzy tymi dwoma systemami wymaga okre┼Ťlenia dodatkowych szczeg├│┼é├│w, kt├│re w ┼Ťwiecie e-commerce nie s─ů eksponowane. Pierwszym i najwa┼╝niejszym krokiem dla integracji jest okre┼Ťlenie poprawnego sposobu transformacji dokumentu - je┼Ťli tego dokonamy, kolejnym istotnym pytaniem jest: jak du┼╝o czasu up┼éynie od momentu z┼éo┼╝enia zam├│wienia przez klienta do momentu pojawienia si─Ö go w moim ERP.

2. Kiedy zobacz─Ö dokumenty w moim ERP?┬áÔÇô┬áop├│┼║nienie jedynie rz─Ödu kilka sekund zaczyna by─ç standardem

Czemu jest to tak istotne pytanie?┬áDobrym┬áprzyk┼éadem jest┬ápakowanie paczek na podstawie zam├│wie┼ä, wpisanych do systemu ERP┬áÔÇô┬áaby zminimalizowa─ç czas rozpocz─Öcia pakowania paczki na magazynie i przygotowania jej do wysy┼éki, nale┼╝y jak najszybciej przes┼éa─ç zam├│wienie z e-commerce do ERP. W przeciwnym┬áwypadku mo┼╝e doj┼Ť─ç do sytuacji, gdzie┬áosoby na magazynie musz─ů oczekiwa─ç na pojawienie si─Ö zam├│wienia w ERP, mimo ┼╝e nieobs┼éu┼╝one zam├│wienia zosta┼éy z┼éo┼╝one przez klient├│w. Istnieje do┼Ť─ç du┼╝a liczba firm, dla kt├│rych czas oczekiwania na pojawienie si─Ö zam├│wienia w ERP jest rz─Ödu kilku, kilkunastu┬áminut, nawet do godziny. Do┼Ť─ç cz─Östo wi─ů┼╝e si─Ö to z nieoptymalnym wykorzystaniem zasob├│w, co skutkuje tym, ┼╝e finalnie paczka zostaje przekazane kurierowi znacznie p├│┼║niej, ni┼╝ by┼éoby to mo┼╝liwie. Z tego powodu przesy┼éanie zam├│wie┼ä z op├│┼║nieniem sekundowym staje si─Ö standardem.



3. Zam├│wienie w ERP w kilka sekund ÔÇô┬ájak to osi─ůgn─ů─ç?

Dwa główne czynniki, od których zależy czas transferu zamówienia, to czas reakcji na pojawienie się nowego zamówienia oraz czas przetwarzania samego zamówienia.

  • Czas reakcji to innymi s┼éowy, czas w jaki system integracyjny zorientuje si─Ö, ┼╝e w e-commerce czeka co najmniej jedno zam├│wienie, kt├│re powinno by─ç przes┼éane do ERP.

  • Czas┬áprzetwarzania samego zam├│wienia jest mocno zwi─ůzany z samym ERP, jego wydajno┼Ťci─ů, liczb─ů dost─Öpnych licencji oraz ewentualnie czasem dost─Öpu do zewn─Ötrznych ┼║r├│de┼é danych. Oznacza czas zwi─ůzany ze wszystkimi operacjami, jakie musz─ů mie─ç miejsce aby przes┼éa─ç konkretne zam├│wienie, kt├│rego ID juz znamy, do systemu ERP.



Aby uzyska─ç dobr─ů szybko┼Ť─ç integracji w ka┼╝dych warunkach, nale┼╝y optymalizowa─ç integracje pod tymi parametrami, jednak nale┼╝y pami─Öta─ç, ┼╝e┬ádla wi─Ökszo┼Ťci przedsi─Öbiorstw,┬áczas zareagowania integracji┬ána pojawienie si─Ö nowego zam├│wienia┬ádo przes┼éania,┬ájest decyduj─ůcy, aby uzyska─ç wydaj─ů integracj─Ö┬áw codziennym dzia┼éaniu. Im ni┼╝szy czas reakcji, tym mniej istotny jest czas przetwarzania pojedynczego zam├│wienia, bowiem liczba zakolejkowanych zam├│wie┼ä jest tym ni┼╝sza, im czas reakcji mniejszy.┬áNiski czas przetwarzania pojedynczego zam├│wienia┬ájest┬ászczeg├│lnie przydatny┬áprzy┬ámasowych importach┬á(np. importach historycznych, przesy┼éaniu ju┼╝ zrealizowanych zam├│wie┼ä┬áz przesz┼éo┼Ťci) oraz przywr├│ceniu operacyjno┼Ťci po zatrzymaniu systemu (np.┬áz powodu aktualizacji)



4. Co mo┼╝e spowolni─ç integracj─Ö? ÔÇô┬ár├│┼╝ne aspekty techniczne

Dla integracji e-commerce szczeg├│lnie istotne jest┬áuruchomienie sklepu┬ána┬áodpowiednio szybkiej maszynie, ale najbardziej istotnym elementem jest sam projekt┬áAPI┬áÔÇô┬áczy┬áumo┼╝liwia pobranie wielu zam├│wie┼ä┬áw jednym zapytaniu czy┬áwspiera notyfikowanie o zmianach w zam├│wieniach┬álub otrzymania zmian, kt├│re nast─ůpi┼éy od ostatniego zapytania (eliminuje potrzeb─Ö przegl─ůdania wszystkich zam├│wie┼ä w poszukiwaniu zmian). Stworzenie efektywnej integracji wymaga┬áanalizy API systemu e-commerce┬ána etapie tworzenia integracji.

Elementem zwi─ůzanym z codziennym wykorzystywaniem integracji,┬ájest┬álimit wywo┼éa┼ä API┬á(je┼╝eli korzystamy z platform e-commerce lub zewn─Ötrznych hosting├│w). Po przekroczeniu tych limit├│w, API mo┼╝e by─ç w ca┼éo┼Ťci niedost─Öpne przez d┼éu┼╝szy czas. Aby zaradzi─ç temu problemowi, potrzebne jest zastosowanie┬átechnik zwi─ůzanych z kszta┼étowaniem/t┼éamszeniem ruchu┬ádo API. Najcz─Ö┼Ťciej powoduje to┬ániezauwa┼╝alny spadek wydajno┼Ťci┬ápojedynczych wywo┼éa┼ä, a z drugiej strony┬ázabezpiecza przed zablokowaniem ca┼éego API.



5. Technologia to nie wszystko ÔÇô aspekt ludzki szczeg├│lnie istotny

Elementem, kt├│ry niejednokrotnie wyd┼éu┼╝a czas oczekiwania na nowe zam├│wienia jest konieczno┼Ť─ç r─Öcznego uruchomienia integracji. Spora cz─Ö┼Ť─ç oprogramowania integracyjnego wymaga r─Öcznego uruchomienia integracji poprzez klikni─Öcie ÔÇťstartÔÇŁ w programie integracyjnym.┬áCzynnik ludzki niejednokrotnie jest przyczyn─ů op├│┼║nie┼ä┬á- no bo kto nie potrzebuje p├│j┼Ť─ç czasami na kaw─Ö czy papierosa. Samo zalogowanie si─Ö u┼╝ytkownika na serwer przy bardziej restrykcyjnych politykach bezpiecze┼ästwa jest kolejnym krokiem, kt├│ry zabiera czas. Wszystkie te problemy s─ů bardzo skutecznie rozwi─ůzywane przez dzia┼éania integracji w tle, jak us┼éuga systemowa.┬áZastosowanie us┼éugi systemowej┬áma r├│wnie┼╝ du┼╝a przewag─Ö w sytuacjach awaryjnych - kiedy np. Serwer ERP musia┼é zosta─ç zrestartowany┬áÔÇô┬áintegracja uruchomi si─Ö w├│wczas automatycznie, wraz ze startem systemu. Z drugiej strony┬ár─Öczne uruchomienie integracji┬ázapewnia┬ápoczucie kontroli nad systemem┬áÔÇô┬ádobrze jest zatem┬ákiedy oprogramowanie integracyjne umo┼╝liwia uruchomienie przesy┼éu zam├│wie┼ä w dw├│ch trybach.

W codziennej obs┼éudze integracji, nale┼╝y r├│wnie┼╝ pami─Öta─ç o zapewnieniu odpowiedniej liczby licencji do po┼é─ůczenia z┬áERP (np. Subiekt GT), aby wszyscy pracownicy oraz integracja zawsze mieli mo┼╝liwo┼Ť─ç pod┼é─ůczenia si─Ö do systemu, je┼╝eli tylko musz─ů wykona─ç na nim istotn─ů akcje.

6. Tysi─ůce zam├│wie┼ä na godzin─Ö? Wszystko da si─Ö przy┼Ťpieszy─ç.

Przy┬ábardzo du┼╝ej liczbie zam├│wie┼ä┬ái┬ákumulacji sp┼éywania zam├│wie┼ä┬ápo stronie e-commerce (np. przy systemach integruj─ůcych inne systemy e-commerce) istnieje mo┼╝liwo┼Ť─ç dalszego zmniejszania czasu oczekiwania na przes┼éanie si─Ö wszystkich zam├│wie┼ä poprzez┬ázr├│wnoleglenie przetwarzania zam├│wie┼ä. Mo┼╝e wi─ůza─ç si─Ö to z konieczno┼Ťci─ů┬áwykupienia wi─Ökszej┬áilo┼Ťci licencji┬áw systemie ERP (Jak ma to miejsce np. Subiekt GT lub Comarch ERP Optima) .

7. Ile kosztuje szybka integracja?

Tworzenie szybkiej integracji jest czasoch┼éonne i podatne na b┼é─Ödy. Z tego powodu, tworzenie poprawnie dzia┼éaj─ůcej integracji od zera jest do┼Ť─ç kosztowne i nie ka┼╝dy mo┼╝e sobie pozwoli─ç na takie koszty. Sposobem┬árekomendowanym przez nas jest wykorzystanie gotowych integracji, kt├│re specjalizuj─ů si─Ö w integracjach e-commerce z ERP. Koszty takich integracji najcz─Ö┼Ťciej oscyluj─ů w okolicach 50-200 z┼éotych miesi─Öcznie)

W przypadku braku funkcjonalno┼Ťci mo┼╝na zg┼éosi─ç┬ási─Ö do tw├│rc├│w rozwi─ůzania z pro┼Ťb─ů o rozszerzenie funkcjonalno┼Ťci lub z pro┼Ťb─ů o podpi─Öcie w┼éasnej biblioteki rozszerzaj─ůcej funkcjonalno┼Ť─ç. W takim wypadku otrzymujemy sprawdzone na szerokim rynku narz─Ödzie, kt├│re jest dostosowane do naszych potrzeb.

8. Jak sprawa wygl─ůda w SellIntegro?┬áÔÇô┬áwyznaczamy standardy

  • Czas przesy┼éu zam├│wienia: do kilku sekund

  • Czas reakcji na wyst─ůpienie zam├│wienia: kilka sekund (nowy wchodz─ůcy standard dost─Öpny na ┼╝─ůdanie w momencie pisania artyku┼éu, wcze┼Ťniejszy┬ástandard to 20-60min), mo┼╝liwo┼Ť─ç dalszych optymalizacji w rozwi─ůzaniach premium

  • Wymagana akcja od strony u┼╝ytkownik: nie (w standardzie)

  • Mo┼╝liwo┼Ť─ç uruchomienia integracji jako us┼éugi systemowej: tak (w standardzie)

  • Kszta┼étowanie/t┼éamszenie ruchu: tak(w standardzie)

  • Spos├│b przetwarzania: sekwencyjny(w standardzie), r├│wnoleg┼éy(rozwi─ůzania premium)

  • Koszt: ok 50 pln/miesi─ůc┬á(w standardzie)



UWAGA┬áÔÇô┬áWarto zapami─Öta─ç:

  • Najistotniejszymi parametrami dla integracji jest

    • Poprawno┼Ť─ç transformacji dokumentu z e-commerce do ERP

    • Czas przetworzenie jednego zam├│wienia

    • Czas reakcji na nowe zam├│wienie

  • Im szybszy czas reakcji integracji na nowe zam├│wienie, tym mniej istotny czas przetworzenie pojedynczego zam├│wienia

  • Uruchomienie integracji jako us┼éugi systemowej i eliminacja zaanga┼╝owania manualnych akcji znacz─ůco poprawia przestoje i przyspiesza przywr├│cenie dzia┼éania systemu w sytuacjach awaryjnych

  • Problemy z licencjami mog─ů zatrzyma─ç nawet najbardziej efektywn─ů integracj─Ö

Notka o autorze:

Tomasz Mazur, CTO w sellintegro.pl/comAPI sp. z o.o., od ponad 10 lat pracuj─ůcy przy rozwi─ůzaniach integracyjny i tworzeniu narz─Ödzi, zar├│wno dla mikro przedsi─Öbiorstw jak i mi─Ödzynarodowych korporacji

Wszystkie komentarze

Leave a Reply