Jak okie┼ézna─ç najlepsze narz─Ödzia i rozwi─ůzania wspieraj─ůce e-commerce?

Jak okie┼ézna─ç najlepsze narz─Ödzia i rozwi─ůzania wspieraj─ůce e-commerce?

Szybki rozw├│j rynku e-commerce

E-commerce jest szybko rozwijaj─ůcym si─Ö rynkiem, na kt├│rym powstaje wiele warto┼Ťciowych narz─Ödzi online ÔÇô od e-sklep├│w (shoplo.com, sky-shop.pl itp.), przez platformy do zarz─ůdzania sprzeda┼╝─ů wielokana┼éow─ů (baselinker.com, erpbox.pl), firmy kurierskie (furgonetka.pl), po analityk─Ö oko┼éosprzeda┼╝ow─ů i automatyczne modyfikowanie ofert (zmiany kurs├│w walut, zmiana cen przez konkurencj─Ö, wzmianki o twojej firmie w social mediach ÔÇô liveprice.pl, brand24.pl). Do tego dochodz─ů liczne marketplace'y, kt├│re staraj─ů si─Ö jak najbardziej wyj┼Ť─ç do klienta i u┼éatwi─ç mu wyb├│r oferty i sprzeda┼╝. Jednocze┼Ťnie rygory prawne i krytyczno┼Ť─ç dzia┼éania g┼é├│wnych proces├│w przedsi─Öbiorstwa powoduj─ů, ┼╝e bardzo szerokie zastosowanie maj─ů popularne od lat systemy fakturuj─ůce, nazywane bardziej technicznie ERP (ang. Enterprise Resource Planning), kt├│re skupiaj─ů si─Ö na operacyjnej stronie przedsi─Öbiorstwa.


Ekosystem e-commerce dla ERP

Oprogramowanie fakturuj─ůce (jak np. InsERT Subiekt GT, Comarch Optima ERP, WAPRO Mag ÔÇô dawny WF-Mag) nie pozwala na ┼éatwy dost─Öp do szerokiego ┼Ťwiata e-commerce. Cz─Ö┼Ť─ç rozwi─ůza┼ä sprzeda┼╝owych umo┼╝liwia integracj─Ö z okre┼Ťlon─ů platform─ů e-sklepu (np. Comarch ERP Optima wraz z Comarch e-Sklep czy Sello wraz z Subiekt GT). R├│wnie┼╝ cz─Ö┼Ť─ç system├│w fakturuj─ůcych posiada kilka modu┼é├│w zewn─Ötrznych integruj─ůcych konkretny program fakturuj─ůcy z docelowymi e-sklepami. Co w sytuacji, je┼╝eli chc─Ö skorzysta─ç ze wszystkich dobrodziejstw ekosystemu e-commerce? Pozostawi─ç sobie dowolno┼Ť─ç w wyborze platformy dla e-sklepu? Zdecydowa─ç si─Ö np. na sky-shop lub shoplo, ale handlowa─ç r├│wnie┼╝ na Amazon, Allegro, eBay lub przy wykorzystaniu platform do zarz─ůdzania sprzeda┼╝─ů internetow─ů, takich jak BaseLinker, ErpBox, PlentyMarkets? Dodatkowo chc─Ö mie─ç mo┼╝liwo┼Ť─ç integracji z platformami do obs┼éugi us┼éug kurierskich (furgonetka.pl) oraz podpi─ů─ç monitoring i automatyzacj─Ö cen przy wykorzystaniu LivePrice. Wszystkie te systemy musz─ů komunikowa─ç si─Ö z programem fakturuj─ůcym, kt├│ry wymusza regulacje prawne oraz ewidencjonuje ca┼é─ů gospodark─Ö magazynow─ů.



Potrzeba automatyzacji proces├│w sprzeda┼╝y w sklepie internetowym

Poniewa┼╝ cz─Östo firmy maj─ů tysi─ůce lub dziesi─ůtki tysi─Öcy produkt├│w i obs┼éuguj─ů setki zam├│wie┼ä dziennie to automatyzacja procesu przesy┼éania produkt├│w, stan├│w magazynowych oraz zam├│wie┼ä jest nieunikniona. Je┼Ťli dopiero planujemy wej┼Ťcie na szerokie rynki, gdzie czeka nas fala zam├│wie┼ä lub jeste┼Ťmy tam ju┼╝ jedn─ů nog─ů (np. zatrudniaj─ůc cztery osoby tylko do przepisywania zam├│wie┼ä), w├│wczas zaczynamy my┼Ťle─ç o automatyzacji. Bogactwo ekosystemu e-commerce powoduje, ┼╝e najcz─Ö┼Ťciej przedsi─Öbiorcy maj─ů kilka lub kilkana┼Ťcie kont na r├│┼╝nych platformach. Tylko zastosowanie multiintegracji daje mo┼╝liwo┼Ť─ç sprawnego poruszania si─Ö po tak bogatej infrastrukturze.


Klasyczne sposoby wdro┼╝enia automatyzacji sprzeda┼╝y

Cz─Östa praktyka to samodzielne wyszukiwanie zewn─Ötrznych modu┼é├│w/program├│w lub zlecanie wykonania wszystkich wymaganych integracji zewn─Ötrznym firmom, kt├│re przy u┼╝yciu r├│┼╝nych technologii stworz─ů potrzebne rozwi─ůzanie (software house lub firmy zwi─ůzane z og├│lnymi platformami integracyjnymi). To podej┼Ťcie jest bardzo czasoch┼éonne. Wymaga te┼╝ zdobycia i wykorzystania du┼╝ej wiedzy technicznej, przeczesywania for├│w internetowych etc. Musimy te┼╝ zajmowa─ç si─Ö utrzymaniem tego systemu.

Drugie podej┼Ťcie jest znacznie mniej anga┼╝uj─ůce czasowo, ale te┼╝ bardzo kosztowne ÔÇô cz─Östo trzeba op┼éaci─ç licencj─Ö za korzystanie z oprogramowania og├│lnointegracyjnego oraz stworzenie od zera kodu/modelu do obs┼éugi wymaganych integracji (wymaga to op┼éacenia czasu programist├│w, kt├│rzy s─ů do┼Ť─ç drogim zasobem). Problematyczne jest r├│wnie┼╝ wzajemne zrozumienie wymaga┼ä ÔÇô technicy nie zawsze rozumiej─ů potrzeby rynku i nie potrafi─ů r├│wnie┼╝ doradzi─ç dziedzinowo w kwestii organizacji przedsi─Öbiorstwa lub chocia┼╝by sprawdzonego kierunku przep┼éywu dokument├│w.

Oba rozwi─ůzania cechuje przywi─ůzanie do okre┼Ťlonego systemu fakturuj─ůcego i dalsze wysokie koszty (czasowe lub finansowe) ekspansji na nowe rynki. Tworzony jest zatem d┼éug technologiczny, kt├│ry przy dalszym rozwoju formy mo┼╝e blokowa─ç jej wzrost, lub powodowa─ç, ┼╝e niekt├│re decyzje s─ů permanentnie odraczane.


Multiintegracja e-commerce

Multiintegracje e-commerce to podej┼Ťcie staraj─ůce si─Ö odpowiedzie─ç na problemy zwi─ůzane z potrzeb─ů po┼Ťwi─Öcenia wielu godzin pracy albo du┼╝ej sumy pieni─Ödzy. Jednocze┼Ťnie pozostawia ono swobod─Ö w kwestii wyboru sposobu zarz─ůdzania e-commerce zar├│wno w chwili wyboru technologii, jak i wraz ze wzrostem przedsi─Öbiorstwa. W jaki spos├│b mo┼╝na to osi─ůgn─ů─ç?

Multiintegrator permanentnie tworzy nowe integracje pomi─Ödzy systemami e-commerce (e-sklepy, marketplace'y, kurierzy, platformy wspieraj─ůce sprzeda┼╝) oraz systemami fakturuj─ůcymi i infrastruktur─ů po stronie firmy (np. drukarki fiskalne czy czytniki kod├│w). S─ů to integracje, kt├│re ka┼╝dy mo┼╝e uruchomi─ç samodzielnie, bez znajomo┼Ťci szczeg├│┼é├│w technicznych (dzia┼éania OAuth, formatu JSON, r├│┼╝nic pomi─Ödzy SSL czy TLS, czym jest UTF8 i czy to to samo, co UNICODE ÔÇô oraz innych technicznych poj─Ö─ç, kt├│re z samym handlem nie maj─ů bezpo┼Ťrednio nic wsp├│lnego).

Pojedyncza integracja w multiintegracji jest szablonem procesu, kt├│ry jest dzielony mi─Ödzy innymi sprzedawcami, ale mo┼╝e by─ç parametryzowany tak, aby mo┼╝na go by┼éo skutecznie zastosowa─ç we w┼éasnym biznesie. Takich szablon├│w multiintegrator dostarcza wiele: przesy┼éanie zam├│wie┼ä do systemu fakturuj─ůcego, przesy┼éanie produkt├│w, cen i stan├│w do e-sklepu. Jednocze┼Ťnie rozwi─ůzania oferowane przez multiintegratora s─ů wpi─Öte w systemy fakturuj─ůce. Standardem staje si─Ö zatem mo┼╝liwo┼Ť─ç wykonywania akcji e-commerce na jak─ů┼Ť flag─Ö czy zmiana statusu w e-sklepie na podstawie zmiany statusu w systemie fakturuj─ůcym.

Szablony proces├│w integracyjnych s─ů dzielone, zatem koszt programisty rozk┼éada si─Ö na setki firm. Pozwala to r├│wnie┼╝ korzysta─ç z funkcji integracji, kt├│re by┼éy inspirowane do┼Ťwiadczeniami innych klient├│w. Integracje w multiintegracji ca┼éy czas ┼╝yj─ů i staraj─ů si─Ö by─ç coraz szybsze, bogatsze w funkcje oraz przyjemniejsze dla u┼╝ytkownika.

Integracja niejednokrotnie jest skomplikowanym tematem i samo narz─Ödzie nie wystarczy, aby osi─ůgn─ů─ç cel. Multiintegrator zapewnia r├│┼╝ne poziomy wsparcia. Nie dla ka┼╝dego przedsi─Öbiorcy ekran monitora i EAN-y to naturalne ┼Ťrodowisko. S─ů firmy, kt├│re wol─ů kontakt z cz┼éowiekiem lub nawet wizyt─Ö specjalisty. Multiintegrator jest ┼é─ůcznikiem ze ┼Ťwiatem konsultingu. Jego rozwi─ůzania cz─Östo s─ů cz─Ö┼Ťci─ů wi─Ökszych ofert, dlatego jest w sta┼éym kontakcie z osobami zajmuj─ůcymi si─Ö przekszta┼écaniem przedsi─Öbiorstw klasycznych do firm otwartych na e-commerce.


Jak osi─ůgn─ů─ç du┼╝e zasi─Ögi dzi─Öki multiintegracji?

Je┼╝eli mamy wszystko zaewidencjonowane w systemie fakturuj─ůcym, chcemy, aby te informacje dotar┼éy na jak najwi─Öksze rynki. Multiintegrator ma bibliotek─Ö gotowych integracji do wielu e-sklep├│w, marketplace'├│w i mened┼╝er├│w sprzeda┼╝y. Niekt├│rzy klienci ca┼é─ů sprzeda┼╝ prowadz─ů przez BaseLinker lub ErpBox. S─ů te┼╝ tacy, kt├│rzy chc─ů bezpo┼Ťrednio komunikowa─ç si─Ö z Allegro czy Amazon, aby m├│c wykorzysta─ç specyficzne dla tych platform mo┼╝liwo┼Ťci (np. dopi─ů─ç faktur─Ö do zam├│wienia w Amazonie) lub wyeliminowa─ç problemy wynikaj─ůce z op├│┼║nie┼ä w platformach po┼Ťrednicz─ůcych (m.in. op├│┼║nienia w aktualizacji stan├│w magazynowych przez niekt├│re platformy do zarz─ůdzania sprzeda┼╝─ů powoduj─ů np. problemy typu sprzeda┼╝ towaru, kt├│rego nie ma na stanie). Inni klienci handluj─ů pod kilkoma kontami na Allegro i u┼╝ywaj─ů r├│┼╝nych mened┼╝er├│w sprzeda┼╝y, aby nimi zarz─ůdza─ç. Multiintegrator zapewnia dost─Öp do ca┼éego wachlarza rozwi─ůza┼ä e-commerce dost─Öpnych na rynku (cz─Ö┼Ťciowo si─Ö uzupe┼éniaj─ůcych, ale te┼╝ konkuruj─ůcych), pozostawiaj─ůc przedsi─Öbiorcy mo┼╝liwo┼Ť─ç okre┼Ťlenia narz─Ödzia. Bierze na siebie tak┼╝e obs┼éug─Ö techniczn─ů rozwi─ůzania. Od strony integracyjnej pozostaje jedynie okre┼Ťlenie parametr├│w biznesowych.

Wszystkie integracje w wersjach standardowych s─ů mo┼╝liwe do uruchomienia natychmiast i posiadaj─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç personalizacji na ┼╝yczenie. Po wst─Öpnym przygotowaniu systemu do pracy ze ┼Ťrodowiskiem multiintegratora, wpi─Öcie kolejnych element├│w e-commerce sprawdza si─Ö do wype┼énienia formularza z parametrami biznesowymi.

Zwi─Ökszanie nowych zasi─Ög├│w przez pod┼é─ůczanie si─Ö do nowych marketplace'├│w jest zatem proste. Wyobra┼║my sobie, ┼╝e kto┼Ť handluje na BaseLinker i chce teraz rozpocz─ů─ç sprzeda┼╝ w Niemczech przy wykorzystaniu plentyMarkets. Ca┼éo┼Ť─ç sprowadza si─Ö do w┼é─ůczenia nowego procesu po stronie multiintegracji.

Multiintegrator zapewne te┼╝ nie b─Ödzie w stanie udost─Öpni─ç wszystkim (wszystkich?) integracji, ale umo┼╝liwia automatyczny transfer informacji zwi─ůzanych z e-commerce do innego huba, kt├│ry posiada dalsze integracje z popularnymi na danym rynku rozwi─ůzaniami. Kluczem dla du┼╝ych zasi─Ög├│w jest jednak mo┼╝liwie szeroka brama na integracj─Ö z systemem fakturuj─ůcym, kt├│ry trzyma baz─Ö produktow─ů i do kt├│rego maj─ů sp┼éywa─ç zam├│wienia.

Gdy standard nie wystarcza, zaczyna si─Ö optymalizacja narz─Ödzi sprzeda┼╝owych

Przy wszelkiego rodzaju personalizacji kluczow─ů spraw─ů jest wykorzystanie sprawdzonego i uruchomionego u setek klient├│w procesu integracyjnego. Jest to znane zjawisko psychologiczne (efekt Dunninga-Krugera polegaj─ůcy na tym, ┼╝e osoby niewykwalifikowane w jakiej┼Ť dziedzinie ┼╝ycia maj─ů tendencj─Ö do przeceniania swoich umiej─Ötno┼Ťci w tej dziedzinie https://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_Dunninga-Krugera), kt├│re uzasadnia, dlaczego niekt├│re firmy, na co dzie┼ä zajmuj─ůce si─Ö integracj─ů, tak cz─Östo ponosz─ů pora┼╝ki w tej dziedzinie. Nie doceniaj─ů z┼éo┼╝ono┼Ťci integracji z systemami fakturuj─ůcymi i przeceniaj─ů przez to swoje mo┼╝liwo┼Ťci.

Czy przesy┼éanie zam├│wienia lub stanu magazynowego brzmi skomplikowanie? Nie, ale w praktyce dostarcza ambitnych wyzwa┼ä. Wiele firm spoza ┼Ťwiata e-commerce wspiera szeroko dost─Öpne rozwi─ůzania (np. poprzez upublicznienie wersji open source lub wersji darmowych do domowego u┼╝ytku), aby zweryfikowa─ç, czy ich eksperci stworzyli dobre rozwi─ůzanie. Podobnie w multiintegracji ÔÇô je┼╝eli przeprowadzono ju┼╝ setki uruchomie┼ä, to istnieje szansa, ┼╝e wi─Ökszo┼Ť─ç problem├│w jest ju┼╝ znana. Rozwi─ůzywanie ich jest znacznie skuteczniejsze ni┼╝ kiedy pisze program pierwszy raz i otwiera dokumentacj─Ö przy ka┼╝dym problemie. Z tych powod├│w du┼╝e firmy decyduj─ů si─Ö na rozwi─ůzania multiintegrator├│w w modelu dedykowanej modyfikacji procesu.



Dla małych czy dużych przedsiębiorstw, czyli kiedy integracja w e-commerce się opłaca?

Kr├│tka odpowied┼║ brzmi: dla ka┼╝dego. Wchodz─ůc jednak w detale, zar├│wno du┼╝y, jak i ma┼éy klient potrzebuje poczucia kontroli nad systemem i jego sprawnego dzia┼éania. Du┼╝ych klient├│w odr├│┼╝nia od ma┼éych przede wszystkim skala, czyli liczba zam├│wie┼ä, stan├│w, produkt├│w jakie trzeba przes┼éa─ç. Ze skali wynikaj─ů te┼╝ inne oczekiwania odno┼Ťnie responsywno┼Ťci oraz og├│lnie rozumianego SLA (ang. Service-level agreement ÔÇô umowa okre┼Ťlaj─ůca warunki korzystania z us┼éug, w tym np. szybko┼Ť─ç reakcji na problem).

Wszechstronnie stworzone rozwi─ůzanie multiintegracyjne powinno sprawnie obs┼éugiwa─ç masowo ma┼éych klient├│w, co jednocze┼Ťnie oznacza, ┼╝─Ö rozwi─ůzanie obs┼éuguj─ůce ogromn─ů liczb─Ö ma┼éych klient├│w powinno obs┼éu┼╝y─ç r├│wnie┼╝ kilku du┼╝ych graczy. Oczywi┼Ťcie wa┼╝ne s─ů detale, ale masowe rozwi─ůzanie multiintegracyjne musi uwzgl─Ödnia─ç oba te ┼Ťwiaty. Rozwi─ůzanie multiintegracyjne nie powinno nigdy ogranicza─ç klienta.


Jak skutecznie otworzy─ç i rozwin─ů─ç w┼éasny biznes e-commerce?

Szybkie otwarcie na nowe rynki to g┼é├│wny zysk, jaki daje multiintegracja, kt├│ry przenosi firm─Ö na kolejny poziom sprzeda┼╝y. Nie chodzi tutaj wy┼é─ůcznie o dotarcie geograficzne, ale penetracj─Ö niszowych kana┼é├│w w danym rejonie oraz gwarancj─Ö ┼éatwego wej┼Ťcia na nowo utworzone rynki w przysz┼éo┼Ťci.

Elastyczno┼Ť─ç to druga wa┼╝na cecha multiintegracji. Bazuj─ůc na mo┼╝liwo┼Ťci pod┼é─ůczenia do wielu konkurencyjnych platform ekosystemu e-commerce, mo┼╝na wybiera─ç mi─Ödzy nimi tak, by wybra─ç lepszy lub korzysta─ç jednocze┼Ťnie z kilku, aby w synergii wykorzysta─ç ich najmocniejsze strony. Je┼╝eli jaki┼Ť element ekosystemu e-commerce jest jedynie wspierany przez jednego mened┼╝era sprzeda┼╝y, mo┼╝esz korzysta─ç z niego tylko w tym jednym zakresie ÔÇô bez konieczno┼Ťci oczekiwania, a┼╝ wymagane funkcje zostan─ů wprowadzone w mened┼╝erze sprzeda┼╝y, z kt├│rego korzystasz na co dzie┼ä.

E-commerce to ekosystem, gdzie dane s─ů wymieniane do┼Ť─ç p┼éynnie, jednak multiintegracje e-commerce umo┼╝liwiaj─ů otwarcie bogactwa informacji zaszytych w systemach fakturuj─ůcych, bazuj─ůc przy tym na ewolucji, a nie rewolucji w firmie. Nie trzeba uczy─ç ludzi nowego narz─Ödzia, je┼╝eli ca┼é─ů dodatkow─ů logik─Ö mo┼╝na oprze─ç o np. powszechnie znany system flag i status├│w po stronie systemu fakturuj─ůcego.

Multi-integracja daje wpi─Öcie systemu fakturuj─ůcego bezpo┼Ťrednio w marketplace oraz mened┼╝er├│w sprzeda┼╝y i platformy do e-sklep├│w. Wszystkie integracje s─ů do uruchomienia w kilka minut, samodzielnie lub z konsultantem. Multiintegracje to nie software house, gdzie trzeba czeka─ç tygodniami ÔÇô to bogata biblioteka gotowych proces├│w, stworzonych w oparciu o g┼é─Öbok─ů znajomo┼Ť─ç tematyki i do┼Ťwiadczenie, wynikaj─ůce z setek wdro┼╝e┼ä ka┼╝dego roku. Tworzenie spersonalizowanych proces├│w jest du┼╝o prostsze i szybsze, bowiem bazuje na gotowych procesach.

Jako bonus przy stosowaniu multiintegracji otrzymujemy popularne korzy┼Ťci p┼éyn─ůce z wykorzystania automatyzacji w przedsi─Öbiorstwie, czyli eliminacja powtarzalnych czynno┼Ťci wykonywanych przez pracownik├│w, a co przez to idzie oszcz─Ödno┼Ť─ç czasu, pieni─Ödzy, a nieraz i b├│lu g┼éowy zwi─ůzanego z czasow─ů niedost─Öpno┼Ťci─ů pracownik├│w (jak w przypadku ostatniej pandemii).

Wszystkie komentarze

Leave a Reply