Ranking sklep├│w internetowych cz.1 - SKY-SHOP.PL [PODCAST]

Ranking sklep├│w internetowych cz.1 - SKY-SHOP.PL [PODCAST]

Konrad Szatkowski: Jest z nami dzisiaj Maciek ze Sky-shopu. B─Ödziemy rozmawia─ç troszk─Ö na temat ich SaaSowego oprogramowania. Z tego, co szuka┼éem w sieci, to bardzo ci─Ö┼╝ko znale┼║─ç zestawienie takich typowo SaaSowych soft├│w. S─ů oczywi┼Ťcie zestawienia "tu mo┼╝esz mie─ç Preste, tu mo┼╝esz mie─ç WooCommerce", takich znalaz┼éem wiele. Ale nie znalaz┼éem takich por├│wnuj─ůcych i tutaj ruszamy z pierwszym odcinkiem, gdzie b─Ödziemy troszk─Ö takich rozwi─ůza┼ä omawia─ç. Zaczniemy w┼éa┼Ťnie od naszego fajnego partnera Sky-shopu. Mo┼╝e nam opowiesz, jak to mniej wi─Öcej dzia┼éa?

Maciej Cebertowicz: W wielkim uproszczeniu na pocz─ůtek, Sky-shop jest platform─ů do prowadzenia sklep├│w internetowych w modelu abonamentowym, czyli w┼éa┼Ťnie SaaSowym. To si─Ö wi─ů┼╝e z tym, ┼╝e nie musimy mie─ç serwera, programist├│w. Po prostu wchodzimy na Sky-shop, zak┼éadamy konto, wype┼éniamy formularz i tworzy si─Ö nasz w┼éasny sklep internetowy. W ramach abonamentu dostajemy w┼éa┼Ťnie oprogramowanie w postaci Sky-shopu, jego rozw├│j i aktualizacje, co jest bardzo kluczowe. P┼éacimy ca┼éy czas ten sam abonament, a z up┼éywem miesi─Öcy dostajemy coraz nowsze funkcjonalno┼Ťci. Kolejn─ů rzecz─ů, jak─ů dostajemy, jest w┼éa┼Ťnie serwer. Nie przejmujemy si─Ö tym, jaki to serwer, po prostu mamy go w cenie. Nasz sklep b─Ödzie dzia┼éa┼é ca┼éy czas tak samo, niewa┼╝ne czy b─Ödzie przetwarza┼é 1000, 100 czy 10 000 zam├│wie┼ä. I to jest bardzo kluczowe. No i trzecia, bardzo istotna kwestia, czyli support i spo┼éeczno┼Ť─ç. Bezp┼éatny support w postaci konsultant├│w, infolinia, na kt├│r─ů mo┼╝na zadzwoni─ç b─ůd┼║ napisa─ç maila. Pomagamy w konfiguracji sklepu, ale te┼╝ w prowadzeniu go. Mamy dzia┼é customer success, kt├│ry wspiera naszych klient├│w. je┼╝eli chodzi o takie pocz─ůtki i pomaga rozkr─Öci─ç ten sklep. Mamy te┼╝ spo┼éeczno┼Ť─ç na Facebooku ÔÇô zamkni─Öt─ů grup─Ö, gdzie jest bardzo du┼╝a wymiana wiedzy pomi─Ödzy klientami, je┼╝eli chodzi o korzystanie z naszego oprogramowania.

KSZ: To jest super. My jeste┼Ťmy w trakcie budowania takiej grupy, gdzie ludzie zaczynaj─ů sobie pomaga─ç. Ju┼╝ pierwsze zal─ů┼╝ki tego s─ů, ale chcieliby┼Ťmy to doprowadzi─ç do stanu jak u was. Tam jest kilkaset os├│b, do tysi─ůca to prawie dochodzi.

MC: No jeste┼Ťmy ju┼╝ blisko tysi─ůca os├│b na tej grupie.

KSZ: To ju┼╝ jest taka spo┼éeczno┼Ť─ç, kt├│ra zaczyna sobie pomaga─ç.

MC: Zaczyna sobie pomaga─ç np. w godzinach, kiedy my nie pracujemy. Mamy support dost─Öpny w dni robocze od 8 do 18. Je┼╝eli kto┼Ť ma zwyk┼ée pytanie konfiguracyjne powiedzmy w sobot─Ö wieczorem, no bo zwykle konfiguruje sklep albo chce co┼Ť zmieni─ç, to mo┼╝e napisa─ç na grupie i bardzo cz─Östo w ci─ůgu kilku, kilkunastu minut, czasami godziny┬á jest ju┼╝ jaka┼Ť odpowied┼║. To jest bardzo fajna sprawa, ┼╝e grupa ┼╝yje w┼éasnym ┼╝yciem. Nie do┼Ť─ç, ┼╝e mamy support w cenie, to jeszcze mamy spo┼éeczno┼Ť─ç, kt├│ra po prostu wspiera siebie nazwzajem i ca┼éy czas ro┼Ťnie. Grupa jest ┼Ťwie┼╝a, ma dopiero kilka miesi─Öcy. Ona jeszcze uro┼Ťnie do wi─Ökszej ilo┼Ťci klient├│w, w zwi─ůzku z tym b─Ödzie bardziej aktywna.

KSZ: Dobra, super, dzięki bardzo za ten wstęp. Troszkę może to rozwiniemy. Przejdziemy do informacji bardziej szczegółowych i głównych zalet waszego oprogramowania.

MC: Okej. Tak jak pokr├│tce opowiedzia┼éem, teraz troch─Ö to rozwiniemy. Czym jest w┼éa┼Ťnie to gotowe oprogramowanie, czym si─Ö cechuje pr├│cz serwera, rozwoju, supportu? Dostajemy tak kompleksowe narz─Ödzie do prowadzenia sklepu internetowego i de facto sprzeda┼╝y online. Mamy miejsce w sieci, podpinamy sobie do tego sklepu domen─Ö i mamy dzia┼éaj─ůcy sklep internetowy z r├│┼╝nymi funkcjonalno┼Ťciami, kt├│re pozwalaj─ů ten sklep prowadzi─ç, konfigurowa─ç, r├│wnie┼╝ promowa─ç. M├│wimy tutaj o samej stronie z r├│┼╝nego rodzaju narz─Ödziami, cho─çby pop upy, cross selling, up selling, ca┼éy konfigurator wygl─ůdu sklepu. Mamy tzw. kreator szablonu sklepu, kt├│ry pozwala zbudowa─ç wygl─ůd sklepu jak z klock├│w Tetrisa ÔÇô uk┼éadamy sobie modu┼éy, zapisujemy gdy podoba nam si─Ö wygl─ůd strony, zmieniamy kolory, font i mamy gotowy sklep. Bardzo proste, gotowe narz─Ödzie do budowy sklepu. Jest jeszcze kilka innych istotnych element├│w np. integracje, do waszych zaraz przejdziemy. Ale takie najbardziej podstawowe, kt├│re s─ů potrzebne do prowadzenia sklepu internetowego np. integracje z kurierami czy brokerami kurierskimi. Je┼╝eli kto┼Ť zaczyna i ma kilka zam├│wie┼ä to nie podpisze umowy z kurierem, bo tam stawki b─Öd─ů za wysokie. Mo┼╝e sobie podpisa─ç umow─Ö z brokerem i zacz─ů─ç wysy┼éa─ç. Mamy to, o co ju┼╝ wcze┼Ťniej pyta┼ée┼Ť, jeszcze przed rozpocz─Öciem nagra┼ä ÔÇô mini ksi─Ögowo┼Ť─ç. Pozwala na wystawianie faktur, faktur proform, korekt i drukowanie paragon├│w prosto z systemu Sky-shop. Niemniej jednak, jest to prosty system. Tak naprawd─Ö nadaje si─Ö do niewielkiej liczby zam├│wie┼ä, na pocz─ůtek 50-100 zam├│wie┼ä mo┼╝na sobie tym obs┼éugiwa─ç. S─ů oczywi┼Ťcie jakie┼Ť zestawienia, kt├│re mo┼╝na sobie wygenerowa─ç.

KSZ: Wydaje mi si─Ö, ┼╝e powy┼╝ej tego to ju┼╝ wchodzimy my, ERPY, ┼é─ůczenie si─Ö ze Sky-shopem, przesy┼éanie zam├│wie┼ä. Ju┼╝ lepiej mie─ç szersz─ů gospodark─Ö magazynow─ů. Ale na pocz─ůtku, tak jak m├│wisz, to jest super.

MC: Jak przechodzimy na jaki┼Ť system ERPowy, wybieramy powiedzmy Subiekta GT czy Subiekta Nexo. Je┼╝eli klient przez was zintegruje si─Ö z tym Subiektem, to ma idealne po┼é─ůczenie, idealne narz─Ödzie do tego, ┼╝eby obs┼éugiwa─ç sprzeda┼╝.

KSZ: Dok┼éadnie. Wy tak naprawd─Ö macie jeszcze bardzo du┼╝─ů baz─Ö swoich integracji, kt├│rych my ju┼╝ nie obs┼éugujemy z racji tego, ┼╝e jeste┼Ťmy stricte pod ERPy. Dzi─Öki waszym integracjom mo┼╝na tak naprawd─Ö ca┼é─ů sprzeda┼╝ sobie rozwija─ç, gdzie┼Ť tam to budowa─ç dalej. Z tego, co widzia┼éem to macie te┼╝ takie funkcje jak blog na sklepie, macie integracje z Facebookiem, gdzie teraz Facebook jest ch┼éonny. W tym momencie Facebook kr├│luje w takich modowych kwestiach albo handmade. Zw┼éaszcza na zamkni─Ötych grupach facebookowych i ka┼╝dy ma┼éy sklep ma te┼╝ sw├│j fanpage. I to jest tak, ┼╝e wy si─Ö wpinacie w marketplace?

MC: Nie, wpinamy si─Ö w fanpage. Fanpage ma opcj─Ö sklepu, w kt├│rym mo┼╝esz wy┼Ťwietli─ç produkty. One s─ů w dosy─ç prosty spos├│b wy┼Ťwietlone ÔÇô┬á jest katalog produkt├│w, tytu┼é, zdj─Öcie, cena, kr├│tki opis i link. Tam jest "Kup teraz" i przekierowanie na podany link. My w naszej integracji podajemy link produktu ze sklepu. Jak kto┼Ť klika to l─ůduje na karcie produktu w sklepie i mo┼╝e go od razu kupi─ç.

KSZ: Nie mieli┼Ťcie problemu z ilo┼Ťci─ů produkt├│w? Bo wiem, ┼╝e WooCommerce ma z tym bardzo du┼╝e problemy.

MC: W maksymalnym pakiecie mo┼╝na mie─ç nawet 200 000 produkt├│w i ten sklep bez problemu dzia┼éa. Je┼╝eli chodzi o Facebooka, poprzez nasz─ů integracj─Ö mo┼╝na wrzuca─ç tak─ů liczb─Ö produkt├│w, jak─ů Facebook obs┼éu┼╝y, wi─Öc to kwestia limitu Facebooka. Dla nas nie ma znaczenia czy tam b─Ödzie 100, 1000 czy 5000 produkt├│w w tym feedzie produktowym. My to przetwarzamy, udost─Öpniamy i to jest pobierane.

KSZ: Jak ju┼╝ wspomnia┼ée┼Ť o pakietach, to porozmawiajmy troszk─Ö o cenie. Od czego startujemy? Taki wyj┼Ťciowy klient z ma┼é─ů firemk─ů, kt├│ry obs┼éuguje od kilku do kilkudziesi─Öciu zam├│wie┼ä i chce w og├│le zacz─ů─ç, ile musi za to zap┼éaci─ç?

MC: Mamy 3 podstawowe pakiety. Najta┼äszy pakiet kosztuje 99 z┼é netto miesi─Öcznie i tak naprawd─Ö od tego pakietu mo┼╝na zacz─ů─ç. Te pakiety r├│┼╝ni─ů si─Ö tym, ┼╝e ka┼╝dy kolejny ma wy┼╝sze limity i wi─Öcej funkcjonalno┼Ťci, kt├│re s─ů de facto dedykowane dla coraz wi─Ökszego biznesu. One s─ů tak zeskalowane, ┼╝eby ma┼éy biznes m├│g┼é sobie wybra─ç ma┼éy pakiet, wi─Ökszy ÔÇô wy┼╝szy itd. Mo┼╝emy wi─Öc sobie spokojnie wybra─ç najni┼╝szy pakiet basic za 99 z┼é a w momencie, kiedy nasz biznes uro┼Ťnie, przechodzimy sobie bez problemu na wy┼╝szy pakiet. I to s─ů g┼é├│wne r├│┼╝nice. Co jest bardzo kluczowe, u nas s─ů p┼éatno┼Ťci miesi─Öczne. Nie ma ┼╝adnych um├│w, jest standardowy regulamin, kt├│ry akceptujemy, wybieramy d┼éugo┼Ť─ç abonamentu i p┼éacimy. To jest bardzo fajne. Jedyna u nas rzecz kluczowa jest taka, ┼╝e my nie pobieramy ┼╝adnych op┼éat aktywacyjnych, ale ┼╝eby uruchomi─ç sklep, trzeba dokona─ç op┼éaty za minimum 3 miesi─ůce. Potem mo┼╝na ju┼╝ p┼éaci─ç co miesi─ůc.

KSZ: Czyli wej┼Ťciowa jest 3-miesi─Öczna op┼éata, a potem p┼éaci si─Ö co miesi─ůc.

MC: Dajemy te┼╝ taki bonus, ┼╝e czym d┼éu┼╝ej si─Ö kupuje, tym jest ni┼╝sza cena za ten miesi─ůc ┼Ťrednio.

KSZ: No i widziałem promocje czasami, więc też troszkę taniej można trafić.

MC: W trakcie nagrania trwa akurat promocja, tak┼╝e mo┼╝na gdzie┼Ť tam wypatrywa─ç i trafi─ç. To, co jest istotne, co te┼╝ warto powiedzie─ç ÔÇô jakby kto┼Ť chcia┼é zobaczy─ç nasze oprogramowanie to wchodzi na stron─Ö, zak┼éada konto i jest 14-dniowy dost─Öp do pe┼énego sklepu ze wszystkimi funkcjonalno┼Ťciami. Mo┼╝na zobaczy─ç w 100%, jak dzia┼éa nasze oprogramowanie, zadzwoni─ç, napisa─ç i my w┼éa┼Ťnie wtedy te┼╝ pomagamy.

KSZ: Mam tu jeszcze zapisan─ů tak─ů ciekaw─ů us┼éug─Ö z waszej strony, kt├│ra pewnie tyczy si─Ö troszk─Ö dropshippingu. "Bezp┼éatne wykonywanie nowych integracji z hurtowniami". Jak to dzia┼éa? Trzeba osi─ůgn─ů─ç jaki┼Ť limit? Wielu klient├│w, z kt├│rymi my te┼╝ si─Ö spotykali┼Ťmy, zaczyna w dropshippingu. Nie chc─ů si─Ö towarowa─ç, nie chc─ů wydawa─ç pot─Ö┼╝nych pieni─Ödzy na start, tylko zobaczy─ç, czy sobie poradz─ů w handlu. Czy je┼╝eli jest jaka┼Ť potencjalna hurtownia, kt├│ra te┼╝ obs┼éuguje dropshipping, to wy jeszcze nie maj─ůc do niej integracji, mo┼╝ecie j─ů zrobi─ç w tej cenie?

MC: Je┼╝eli chodzi o dropshipping, to masz racj─Ö. Jest popularny i staje si─Ö coraz popularniejszy, to jest wr─Öcz trend. Bardzo ciekawy bo to og├│lnie ciekawy model logistyczny, to trzeba podkre┼Ťli─ç. A je┼╝eli chodzi o g┼é├│wne pytanie ÔÇô wykonujemy integracj─Ö na zlecenie albo naszych klient├│w, albo bezpo┼Ťrednio hurtowni. Jak przychodzi nasz klient i m├│wi "potrzebuj─Ö kolejn─ů hurtowni─Ö", to my bezp┼éatnie wykonujemy tak─ů us┼éug─Ö w ramach abonamentu. Je┼╝eli przychodzi hurtownia, to w ramach wsp├│┼épracy z t─ů hurtowni─ů wykonujemy tak─ů us┼éug─Ö i w tym momencie taka integracja jest dost─Öpna u nas wewn─ůtrz oprogramowania jako gotowa integracja. Wystarczy poda─ç konto z tej hurtowni, klikn─ů─ç "Aktywuj" i integracja zaczyna dzia┼éa─ç czyli pobiera─ç produkty z hurtowni do sklepu. To, co jest w hurtowni mo┼╝emy wyfiltrowa─ç na r├│┼╝nego rodzaju sposoby poprzez kategori─Ö, producent├│w, mo┼╝emy na┼éo┼╝y─ç r├│┼╝ne mar┼╝e. Tam jest naprawd─Ö bardzo zaawansowany konfigurator. Dane b─Öd─ů pobierane i aktualizowane do o┼Ťmiu razy na dob─Ö o stany magazynowe, ceny, wszystkie parametry, jakie by┼éy przy tym produkcie. Mamy taki fajny feature ÔÇô je┼╝eli produkt si─Ö ko┼äczy w hurtowni to mo┼╝na zdecydowa─ç, czy chcemy go ukry─ç, usun─ů─ç albo nic z nim nie robi─ç. Inna mo┼╝liwo┼Ť─ç dotyczy momentu, jak cena w hurtowni jest 0. Tutaj mo┼╝na wszystko fajnie spersonalizowa─ç. Przyk┼éadowo te┼╝ bardzo fajn─ů rzecz─ů jest to, ┼╝e to jest nasz sklep i my go chcemy zrobi─ç tak, jak chcemy. Mamy w┼éasne drzewo kategorii ale z hurtowni pobieramy produkty na bazie drzewa, kt├│re jest w hurtowni. Mo┼╝emy powi─ůza─ç kategorie z hurtowni z kategoriami w sklepie i np. kategoria w hurtowni to s─ů "buty", a kategoria w sklepie to s─ů "kozaki". Mo┼╝emy sobie zmapowa─ç te kategorie i wtedy te produkty wrzucaj─ů si─Ö do odpowiednich kategorii. Mamy mega spersonalizowan─ů integracj─Ö, kt├│ra nam aktualizuje stany, wrzuca nowe produkty, usuwa stare i na podstawie tego mo┼╝emy i┼Ť─ç dalej. Mo┼╝emy zacz─ů─ç sprzedawa─ç np. na marketplace'ach Allegro, Ceneo i mamy gwarancj─Ö, ┼╝e to jest aktualne.

KSZ: No w┼éa┼Ťnie, o to chcia┼éem zapyta─ç. Mocno si─Ö nastawiacie pod Allegro?

MC: Tak, mamy dosy─ç mocno rozbudowan─ů integracje pod Allegro.

KSZ: W┼éa┼Ťnie widzia┼éem, ┼╝e macie dwustronn─ů. M├│g┼éby┼Ť to nam troszk─Ö rozszerzy─ç? Jak to wygl─ůda, je┼╝eli chodzi o Allegro? Tak si─Ö zastanawiam bo zaraz wejdzie te┼╝ Amazon do Polski. Czy na to te┼╝ si─Ö szykujecie? Ale mo┼╝e zaraz o tym porozmawiamy. Najpierw pogadajmy o tym Allegro, bo w tym momencie opinie s─ů r├│┼╝ne. Jak wchodzimy na niekt├│re grupy to tak hejtuj─ů Allegro, ale jednak dalej z niego nie schodz─ů. Ale nie oszukujmy si─Ö, Allegro jest najwi─Ökszym marketplacem w Polsce na razie. Ma praktycznie monopol.

MC: No udzia┼é rynku wed┼éug r├│┼╝nych danych ma pomi─Ödzy 40-50%. Bardzo du┼╝y, praktycznie po┼éowa polskiego e-commerce. Nie mo┼╝na przej┼Ť─ç obok tego oboj─Ötnie. My nie tyle dostarczamy oprogramowanie do prowadzenia sklepu internetowego, co de facto na ten moment ju┼╝ platform─Ö do sprzeda┼╝y online, czy to poprzez sklep internetowy, czy inne kana┼éy sprzeda┼╝y. Te┼╝ z tego wzgl─Ödu, ┼╝e sklep internetowy nie sprzedaje przez sklep internetowy. On ┼Ťci─ůga z r├│┼╝nych ┼║r├│de┼é np. z reklam Google, z Ceneo, Empiku, bo mamy takie integracje, czy np. z Allegro. Na Allegro akurat bezpo┼Ťrednio si─Ö sprzedaje. Niemniej jednak, mamy takie integracje i b─Ödziemy mieli kolejne, poniewa┼╝, tak jak w ka┼╝dym biznesie, trzeba mie─ç r├│┼╝ne ┼║r├│d┼éa klient├│w, tak jak st├│┼é ma 4 nogi. Dlatego sklep internetowy jest jakby bezpo┼Ťrednio jednym kana┼éem sprzeda┼╝y, Allegro jest drugim, Ceneo powiedzmy trzecim i to, o co pyta┼ée┼Ť ÔÇô Amazon np. b─Ödzie czwartym, je┼╝eli wejdzie do Polski. Je┼╝eli Amazon wejdzie do Polski, to u nas te┼╝ taka integracja si─Ö pojawi. Na ten moment z takimi du┼╝ymi marketplace'ami to mamy integracje z Allegro i z eBayem. Amazon i Aliexpress jest u nas w kolejce. Aliexpress u nas pojawi si─Ö jako standardowy marketplace do sprzeda┼╝y oraz jako miejsce do dropshippingu. B─Ödziemy mieli integracje, kt├│ra dzia┼éa troch─Ö jak hurtownia, czyli b─Ödziemy mogli importowa─ç produkty z Aliexpress. Jak si─Ö sprzedadz─ů, to b─Ödziemy mogli zleca─ç wysy┼ék─Ö zam├│wie┼ä do Aliexpress do tego sprzedawcy. To b─Ödzie taki model dropshippingowy. Jest to bardzo popularne na ┼Ťwiecie na innych platformach.

KSZ: Dlaczego pyta┼éem te┼╝ o ten Amazon. Allegro jest, Amazon wejdzie, eBay te┼╝ kiedy┼Ť pr├│bowa┼é. I to ┼Ťrednio si─Ö uda┼éo.

MC: Odbi┼é si─Ö od ┼Ťciany, dok┼éadnie tak.

KSZ: No w┼éa┼Ťnie st─ůd pytanie. Ja nie ┼Ťledzi┼éem tego rynku a┼╝ tak szeroko, ┼╝eby wiedzie─ç, czemu tak si─Ö sta┼éo. Mam takie wra┼╝enie, ┼╝e chyba za wcze┼Ťnie. Za kr├│tko prowadzili dzia┼éania w Polsce. Oni tak weszli, by┼éo troch─Ö ciszy, gdzie┼Ť tam si─Ö poreklamowali, gdzie┼Ť uderzyli do kogo┼Ť, jakie┼Ť integracje powchodzi┼éy i to upad┼éo. Totalna cisza. Wiadomo, ┼╝e jest eBay w UK, gdzie┼Ť tam w Stanach i to sobie dzia┼éa. Ale o polskim eBayu bardzo ma┼éo si─Ö m├│wi.

MC: W wielu krajach europejskich eBay wiedzie prym i jest numerem 1. Nie wiem jednak, w kt├│rych krajach, nie pami─Ötam. Moim zdaniem Allegro wygra┼éo przyzwyczajeniami konsumenckimi, bo jednak jest od 18 czy 20 lat na rynku. No i to, co powiedzia┼ée┼Ť ÔÇô za ma┼éo si─Ö promowali. Ale moim zdaniem przyk┼éad OLX jest bardzo dobry. OLX jest d┼éugo na rynku, powiedzmy stosunkowo d┼éugo, ale jest aktywny i przej─ů┼é ruch w postaci sprzeda┼╝y rzeczy prywatnych z Allegro na siebie. Wi─Öc da si─Ö, tylko trzeba odpowiednio d┼éugo to robi─ç. I z Amazonem zobaczymy.

KSZ: Te┼╝ by┼éo ┼éatwiej z tym OLX, bo to jedna grupa, jeden w┼éa┼Ťciciel. Obstawiam, ┼╝e tam nitki odpowiednio by┼éy puszczane, ┼╝eby faktycznie rynek sprzeda┼╝y nowych rzeczy i od firm by┼é na Allegro. No i ten OLX, wszystko by┼éo tam przesuwane. Wchodzi w to te┼╝ Allegro Lokalnie tak troszk─Ö, ale to te┼╝ wygl─ůda jak taki OLX.

MC: Taki jest tego cel. Nawet gdzie┼Ť by┼éa taka teza, ┼╝e na Allegro ma sprzedawa─ç przedsi─Öbiorca, a na Allegro Lokalnie prywatni sprzedawcy. ┼╗eby to odci─ů─ç, ┼╝eby Allegro by┼éo profesjonaln─ů platform─ů zakupow─ů.

KSZ: Jestem ciekaw, czy to w┼éa┼Ťnie nie jest jeden z krok├│w przygotowywania si─Ö na wej┼Ťcie Amazona. Bo to ewidentnie wida─ç.

MC: Nie wiem, czy to by┼éo gdzie┼Ť oficjalnie powiedziane, czy tylko bran┼╝a ─çwierka┼éa, ┼╝e Allegro Smart jest odpowiedzi─ů na Aliexpress i ich do┼Ť─ç aktywne dzia┼éanie, ┼╝eby konsumenta zatrzyma─ç u siebie. Sam zreszt─ů korzystam.

KSZ: No jak najbardziej, to jest dla klienta super. Je┼╝eli co┼Ť zamawiasz, no to ze Smartem do paczkomatu czy jakiegokolwiek punktu odbioru paczek to jest super. Og├│lnie patrz─ůc na popularno┼Ť─ç paczkomat├│w to dla os├│b, kt├│re mog─ů normalnie dzia┼éa─ç, porusza─ç si─Ö po mie┼Ťcie, du┼╝o wygodniejszy jest paczkomat w wielu przypadkach. Mowa tutaj o mniejszych gabarytach. Pomijam te sytuacje, gdzie paczkomat zazwyczaj jest przepe┼éniony, bo miejsce jest bardzo ch┼éonne. Ale to tylko pokazuje popularno┼Ť─ç tych us┼éug. Jeszcze uro┼Ťli po ca┼éych sytuacjach pandemicznych, bo to ogranicza mocno kontakt z jakimkolwiek kurierem. Skaczemy tak troszk─Ö po tych tematach ale wr├│ci┼ébym do kwestii zalet, bo nie zapyta┼éem Ci─Ö o dwie fajne funkcje, kt├│re macie. Pierwsza rzecz to aplikacja mobilna, co nie jest wcale tak popularne w┼Ťr├│d takich oprogramowa┼ä.

MC: Nasza aplikacja mobilna ma nieca┼éy rok i najwi─Öksz─ů zalet─ů jest to, ┼╝e daje Ci pogl─ůd na najwa┼╝niejsze informacje w sklepie ÔÇô ca┼éy dashboard, codzienne statystyki, podgl─ůd na zam├│wienia, mo┼╝liwo┼Ť─ç ich obs┼éugi, podgl─ůd na produkty, ich edytowanie, dodawanie oraz podgl─ůd na klient├│w. Takie najwa┼╝niejsze rzeczy, ┼╝eby mie─ç kontrol─Ö nad sklepem. Jeste┼Ť w trasie, interesuje Ci─Ö, co si─Ö dzieje na sklepie. Patrzysz na aplikacj─Ö mobiln─ů i wiesz wszystko. Planujemy jeszcze doda─ç jeden feature, bo go nie ma ÔÇô powiadomienia push. Przyznajemy si─Ö, ┼╝─Ö tego jeszcze nie ma bo to jest pierwsza wersja aplikacji, kt├│ra by┼éa poprawiana.

KSZ: No ostatnio z tym mBank walczył ;) .

MC: Dok┼éadnie tak. Chcemy tego unikn─ů─ç tak┼╝e czekali┼Ťmy, a┼╝ kto┼Ť pope┼éni jakie┼Ť b┼é─Ödy. Powiadomienia push b─Öd─ů informowa┼éy o tym, ┼╝e wp┼éyn─Ö┼éo Ci zam├│wienie lub ┼╝e doda┼é si─Ö nowy klient. Po prostu takie najwa┼╝niejsze informacje. To powoduje, ┼╝e mo┼╝na sobie zarz─ůdza─ç sklepem z telefonu. I jeszcze jedna fajna funkcjonalno┼Ť─ç ÔÇô dodawanie produkt├│w z poziomu aplikacji mobilnej. Za┼é├│┼╝my ┼╝e sprzedajesz antyki, jak jeden z naszych klient├│w. Chodzisz po magazynie i widzisz antyk. Ten antyk to szafa, a Ty nie masz jakiego┼Ť studia. Po prostu cykasz zdj─Öcie telefonem, dodajesz do sklepu i mo┼╝esz to sobie zedytowa─ç ca┼ée, ewentualnie na komputerze poprawi─ç. No i oczywi┼Ťcie aplikacja jest dost─Öpna na iOS i Androida.

KSZ: I tak z ciekawo┼Ťci, ju┼╝ troch─Ö prywatnie podpytam ÔÇô co ci─Ö┼╝ej by┼éo zautoryzowa─ç? Apple czy Androida?

MC: Wiesz co, nie zajmowa┼éem si─Ö tym ale chyba nie by┼éo wi─Ökszych problem├│w. Ani tu, ani tu. By┼éy pog┼éoski, ┼╝e w Apple s─ů jakie┼Ť autoryzacje i to trwa nie wiadomo ile, ale nie kojarz─Ö ┼╝eby IT mia┼éo jakie┼Ť problemy, ┼╝eby przepcha─ç to przez Apple. Raczej posz┼éo bezproblemowo.

KSZ: To jeszcze jedna kwestia. Wielu klient├│w prowadzi, albo zaleca im si─Ö, prowadzenie kilku sklep├│w internetowych. Jak to u was wygl─ůda, ┼╝eby mie─ç pod jedn─ů firm─ů kilka sklep├│w? Przyk┼éadowo, chcemy zrobi─ç rebrand i pu┼Ťci─ç sobie oddzieln─ů zupe┼énie mark─Ö ze swoimi produktami albo rozdzieli─ç klient├│w bardziej hurtowych od detalicznych. Jednak pomys┼é├│w na taki multistore troch─Ö jest. Wi─Öc jak to u Was wygl─ůda?

MC: Mamy tak─ů funkcjonalno┼Ť─ç, kt├│ra nazywa si─Ö w┼éa┼Ťnie multistore. S┼éu┼╝y do tego, ┼╝e spina kilka sklep├│w i je ┼é─ůczy. Za┼é├│┼╝my, ┼╝e mamy 3 sklepy internetowe. Otworzy┼éy si─Ö u nas na platformie. Ka┼╝dy to oczywi┼Ťcie osobny abonament, no bo to s─ů osobne instancje sklepu. Ci─Ö┼╝ko si─Ö nimi zarz─ůdza no bo tu mam produkty, tam mam produkty i w kolejnym mam znowu produkty, czyli jakby trzy magazyny. Trzeba w trzech miejscach obs┼éugiwa─ç zam├│wienia. I mamy modu┼é multistore, kt├│ry spina te sklepy do jednego. My to nazwali┼Ťmy, ┼╝e jest jeden sklep-matka, a pozosta┼ée s─ů to dzieci, czyli mamy jedn─ů matk─Ö i dw├│jk─Ö dzieci. I te dzieci wysy┼éaj─ů zam├│wienia prosto do sklepu g┼é├│wnego, wi─Öc z poziomu jednego sklepu obs┼éugujemy wszystkie zam├│wienia. Potem mo┼╝emy to wys┼éa─ç przez SellIntegro do jakiego┼Ť systemu ERP. Druga bardzo kluczowa sprawa jest taka, ┼╝e ten jeden sklep interentowy matka mo┼╝e s┼éu┼╝y─ç jako baza produkt├│w, kt├│ra jest potem wysy┼éana do tych sklep├│w pozosta┼éych. Jest tak─ů troch─Ö hurtowni─ů. Za┼é├│┼╝my, ┼╝e sprzedaj─Ö RTV, zabawki i fashion. W tym g┼é├│wnym sklepie sprzedaj─Ö RTV, a fashion i zabawki ukrywam. Te produkty s─ů dalej dost─Öpne i aktualizowane z r├│┼╝nych system├│w. Do jednego sklepu pobieram fashion, a do drugiego zabawki i one s─ů dost─Öpne i widoczne. Ale ca┼éy czas ten jeden sklep czuwa nad tym, ┼╝eby wsz─Ödzie by┼éy stany.

KSZ: No i ten główny sklep pod względem technicznym działa tak samo, jak te pozostałe, więc można bez problemu np. przez nas wysłać te zamówienia do ERPa. Bo to też o to chodzi.

MC: Tworzymy jeden g┼é├│wny sklep i potem takie sklepy dzieci, kt├│re s─ů zwyk┼éymi sklepami. Tu chodzi o t─ů ide─Ö zam├│wie┼ä i produkt├│w, ┼╝eby po prostu jeden sklep by┼é baz─ů produktow─ů, a nie wiele i ┼╝eby z poziomu jednego sklepu obs┼éugiwa─ç zam├│wienia.

KSZ: Tak. Nie ma nic gorszego dla osoby, kt├│ra prowadzi sklep internetowy na kilku platformach, ni┼╝ t┼éumaczenie klientom, czemu towar, kt├│ry kupili, sprzeda┼é si─Ö gdzie indziej. To jest bardzo irytuj─ůce.

MC: Dok┼éadnie. Mo┼╝e by─ç jeszcze inny case, ┼╝e w tym g┼é├│wnym sklepie masz dwie bran┼╝e, ale w innym sklepie masz jedn─ů bran┼╝─Ö. Wtedy jeszcze bardziej istotne jest to, ┼╝eby by┼é jeden stan magazynowy. A te┼╝ ┼éatwiej aktualizowa─ç z ERPa jeden sklep, zamiast wielu i miesza─ç. W zwi─ůzku z tym mo┼╝na mie─ç wiele sklep├│w, po┼é─ůczy─ç je i mie─ç ca┼éy ekosystem tych sklep├│w.

KSZ: Powiem Ci, ┼╝e dzisiaj si─Ö ┼éadnie rozgadali┼Ťmy. Fajny materia┼é wyszed┼é. Dzi─Ökuj─Ö Ci bardzo, ┼╝e do nas zawita┼ée┼Ť. Tyle kilometr├│w zrobi┼ée┼Ť, ┼╝eby nagra─ç z nami materia┼é, za co jestem bardzo wdzi─Öczny. Mam nadziej─Ö, ┼╝─Ö naszym widzom te┼╝ sie b─Ödzie podoba─ç. Zapraszamy oczywi┼Ťcie na nasze social media, jak r├│wnie┼╝ na stron─Ö naszego partnera Sky-shopu. I do zobaczenia nast─Öpnym razem.

MC: Do zobaczenia, cze┼Ť─ç!


VIDEO:

Wszystkie komentarze

Leave a Reply