Wykorzystujemy pliki cookies. Przegl─ůdaj─ůc serwis┬áwyra┼╝asz┬ázgod─Ö na zainstalowanie plik├│w cookies w celach marketingowych, analitycznych i statystycznych, zgodnie z tym co masz ustawione w swojej przegl─ůdarce.┬áAdministratorem┬á Twoich danych osobowych jest Sellintegro Sp. z o.o. z siedzib─ů we Wroc┼éawiu (53 ÔÇô 439), ul. Grabiszy┼äska 163. Z Administratorem mo┼╝esz kontaktowa─ç si─Ö pod wskazanym wy┼╝ej adresem lub pod numerem telefonu 796 300 116, a tak┼╝e mailowo: pomoc@sellintegro.pl . Z inspektorem mo┼╝esz skontaktowa─ç si─Ö poprzez e-mail iod@sellintegro.cloud .┬áWi─Öcej o cookies znajdzie w naszej Polityce prywatno┼Ťci i cookies.

Raport e-commerce - co wydarzy┼éo si─Ö w ┼Ťwiecie handlu internetowego w pierwszym kwartale 2021 roku?

Raport e-commerce - co wydarzy┼éo si─Ö w ┼Ťwiecie handlu internetowego w pierwszym kwartale 2021 roku?

R├│wno rok po og┼éoszeniu og├│lno┼Ťwiatowej pandemii wirusa Covid-19 ┼éatwo zauwa┼╝y─ç, ┼╝e polski e-commerce ugra┼é na tej sytuacji najwi─Öcej. W okresie od stycznia do grudnia 2020 roku Polacy zrobili zakupy w internecie na ponad 15,3 miliarda euro, co stanowi wzrost o 31,4% wzgl─Ödem 2019 roku. Ta dynamika jest 2,5 raza wy┼╝sza ni┼╝ ┼Ťrednie tempo wzrostu sprzeda┼╝y internetowej w Europie. Czy ten progres utrzyma si─Ö tak┼╝e w dalszych etapach pandemii? Zobacz, co wydarzy┼éo si─Ö w polskim e-commerce w pierwszym kwartale 2021 roku.

Dalszy rozw├│j e-commerce w Polsce

ÔÇŹ

W 2020 roku Polacy zasilili sektor e-commerce ponad 15 miliardami euro. Badania przeprowadzone przez PwC wskazuj─ů, ┼╝e do 2026 roku ta warto┼Ť─ç wzro┼Ťnie do ponad 34 miliard├│w euro, co w konsekwencji da 12% wzrost og├│lnego udzia┼éu e-commerce w sprzeda┼╝y detalicznej. Na te przewidywania wp┼éyw maj─ů deklaracje polskich konsument├│w. 85% z nich twierdzi, ┼╝e nie zrezygnuje z internetowych zakup├│w nawet po zako┼äczeniu pandemii i powrocie do swobodnej sprzeda┼╝y stacjonarnej. Z tej grupy 74% os├│b zamierza utrzyma─ç dodatkowy poziom zakup├│w online, a 10% chce go nawet zwi─Ökszy─ç.

ÔÇŹ

Jak du┼╝o firm prowadzi sprzeda┼╝ online?

W 2020 roku w Polsce pojawi┼éo si─Ö 11,8 tysi─Öcy nowych sklep├│w internetowych, co oznacza, ┼╝e ich liczba wzros┼éa o 21,5% wzgl─Ödem 2019 roku. W tej chwili w Polsce dzia┼éa ┼é─ůcznie 44,5 tysi─ůca sklep├│w, kt├│re prowadz─ů sprzeda┼╝ online. Dodaj─ůc do tej liczby sprzedawc├│w oferuj─ůcych produkty w innych kana┼éach sprzeda┼╝y internetowej, przede wszystkim na platformach marketplace, liczba ta wzrasta do oko┼éo 150 tysi─Öcy.┬á

Jednak nie wszyscy przedsi─Öbiorcy skorzystali na pandemii. W ubieg┼éym roku oko┼éo 5,6 tysi─ůca sklep├│w internetowych zawiesi┼éo swoje dzia┼éalno┼Ťci, z czego na rynek powr├│ci┼éo jedynie 1,2 tysi─ůca firm.┬á

ÔÇŹ

Co si─Ö najlepiej sprzedaje?

Je┼Ťli chodzi o rodzaj najch─Ötniej kupowanych d├│br, konsumenci s─ů stali w swoich wyborach. Ka┼╝dego roku te same kategorie osi─ůgaj─ů podobny wynik sprzeda┼╝y. Wed┼éug raportu PwC polscy konsumenci najch─Ötniej si─Ögaj─ů po produkty z kategorii:

  • elektronika i media,
  • dom i ogr├│d,
  • odzie┼╝ i obuwie.

Da si─Ö jednak zauwa┼╝y─ç rosn─ůcy popyt na pozosta┼ée kategorie, przede wszystkim produkty spo┼╝ywcze, dla dzieci oraz kosmetyki. Je┼Ťli chodzi o bran┼╝─Ö FMCG klienci do tej pory niech─Ötnie nabywali ┼╝ywno┼Ť─ç drog─ů internetow─ů. Jednak l─Ök przed nowym wirusem i ostro┼╝no┼Ť─ç skutecznie zniech─Öci┼éa znacz─ůc─ů cz─Ö┼Ť─ç konsument├│w tak┼╝e do kupowania produkt├│w spo┼╝ywczych w sklepach stacjonarnych. Wed┼éug badania PwC do 2026 r. sprzeda┼╝ ┼╝ywno┼Ťci online ma rosn─ů─ç w tempie 28,7% rocznie.┬á

Kurierzy a bran┼╝a FCMG

Pandemia zmieni┼éa przyzwyczajenia zakupowe konsument├│w tak┼╝e je┼Ťli chodzi o sektor spo┼╝ywczy. Polacy coraz ch─Ötniej kupuj─ů produkty spo┼╝ywcze online, a jak pokazuje raport PwC trend ten b─Ödzie r├│s┼é w najbli┼╝szej przysz┼éo┼Ťci.┬á

O tym jak gwa┼étowny rozw├│j e-grocery w Polsce przyni├│s┼é rok 2020 ┼Ťwiadcz─ů przychody ze sprzeda┼╝y ┼╝ywno┼Ťci, kt├│re by┼éy o 181% wy┼╝sze ni┼╝ w roku 2019. Ponadto, zmieni┼éa si─Ö nie tylko cz─Östotliwo┼Ť─ç zakup├│w online, ale tak┼╝e rodzaj kupowanych produkt├│w. Konsumenci coraz ch─Ötniej wybieraj─ů produkty jako┼Ťciowe co daje szans─Ö na rozw├│j sprzedawcom oferuj─ůcym ┼╝ywno┼Ť─ç ekologiczn─ů i produkty rzemie┼Ťlnicze.

Internetowa platforma poranapola.pl oferuj─ůca na sprzeda┼╝ ┼╝ywno┼Ť─ç rzemie┼Ťlnicz─ů zanotowa┼éo 6-krotny wzrost sprzeda┼╝y w ubieg┼éym roku. Adrian Piwko, czyli prezes sp├│┼éki, do kt├│rej nale┼╝y platforma, liczy na coraz bardziej dynamiczny rozw├│j sektora e-grocery w Polsce.┬á

Na wzrost popularno┼Ť─ç e-grocery zareagowa┼éa tak┼╝e firma kurierska DPD, kt├│ra odda┼éa w r─Öce klient├│w now─ů us┼éug─Ö - DPD Food. Us┼éuga polega na dostarczeniu ┼╝ywno┼Ťci od nadawcy do odbiorcy w temperaturze 1-4 stopni Celsjusza, nie p├│┼║niej ni┼╝ nast─Öpnego dnia po dniu nadania. Natomiast firma InPost uruchomi┼éa sie─ç lod├│wkomat├│w, kt├│re s─ů w stanie przechowywa─ç produkty w trzech zakresach temperatur: do +16 stopni, 0-4 stopni, do -18 stopni Celsjusza.┬á

Amazon wkracza do Polski

Pod koniec stycznia wiceprezes ds. rozwoju Amazona Alex Ootes zapowiedzia┼é utworzenie polskiego serwisu firmy, co dosz┼éo do skutku miesi─ůc p├│┼║niej. Obecnie polscy sprzedawcy mog─ů wystawia─ç swoje produkty na platformie ameryka┼äskiego giganta e-commerce, a konsumenci przegl─ůda─ç oferty produkt├│w.┬á

Wej┼Ťcie Amazona na polski rynek zachwia┼éo rodzimym ┼Ťwiatem handlu internetowego, zw┼éaszcza je┼Ťli chodzi o dzia┼éaj─ůce tutaj platformy marketplace. Allegro, czyli najwi─Ökszy z dotychczasowych graczy, odnotowa┼é 7-procentowy spadek na warszawskiej gie┼édzie jeszcze tego samego dnia, gdy Ootes og┼éasza┼é plany Amazona. Dlatego w najbli┼╝szej przysz┼éo┼Ťci mo┼╝na spodziewa─ç si─Ö zaciek┼éej walki o klient├│w pomi─Ödzy tymi dwoma serwisami aukcyjnymi, kt├│rej narz─Ödziami b─Ödzie przede wszystkim maksymalna poprawa jako┼Ťci obs┼éugi klienta.

Jednak polski serwis Amazona stanowi zar├│wno ogromn─ů szans─Ö jak i wyzwanie tak┼╝e dla polskich sprzedawc├│w. Z jednej strony otrzymuj─ů dost─Öp do rozwini─Ötej bazy klient├│w, o kt├│r─ů jednak b─Öd─ů musieli konkurowa─ç z ponad 2,5 milionami sprzedawc├│w korzystaj─ůcych z Amazona.┬á┬á

Paczkomaty Allegro

ÔÇŹ

W odpowiedzi na zawarcie 5-letniego kontraktu pomi─Ödzy Amazonem a InPostem, Allegro postanowi┼éo zainwestowa─ç we w┼éasn─ů sie─ç punkt├│w nadawczo-odbiorczych. Automaty ma dostarcza─ç lubelska sp├│┼éka Modern-Expo - pierwsza partia ma si─Ö pojawi─ç w po┼éowie roku, a do grudnia na terenie ca┼éego kraju ma stan─ů─ç 1500 sztuk. Dyrektor ds. rozwoju Allegro Grzegorz Czapski przekonuje, ┼╝e inwestycja we w┼éasn─ů sie─ç automat├│w paczkowych ma usprawni─ç proces dostarczania przesy┼éek.

Utrudniony handel z Wyspami Brytyjskimi

ÔÇŹ

Z ko┼äcem 2020 roku zako┼äczy┼é si─Ö tak┼╝e okres przej┼Ťciowy Brexitu, co oznacza pojawienie si─Ö zupe┼énie nowych przeszk├│d w handlu z Wielk─ů Brytani─ů. Od 1 stycznia 2021 roku sprzedawcy z Unii Europejskiej musz─ů traktowa─ç swoich brytyjskich kontrahent├│w jako obywateli pa┼ästwa trzeciego i w zwi─ůzku z tym dostosowa─ç si─Ö do nowych przepis├│w reguluj─ůcych sprzeda┼╝, transport i inne zagadnienia handlu mi─Ödzynarodowego.

Najbardziej uci─ů┼╝liwym problemem wydaje si─Ö konieczno┼Ť─ç realizowania importowej procedury celnej, kt├│ra zwi─Ökszy koszty obs┼éugi sprzeda┼╝y oraz wyd┼éu┼╝y czas realizacji zam├│wie┼ä. Wraz z wyj┼Ťciem Wielkiej Brytanii z UE przestaj─ů obowi─ůzywa─ç przepisy o wewn─ůtrzwsp├│lnotowej dostawie, nabyciu towar├│w i sprzeda┼╝y wysy┼ékowej, a pojawiaj─ů si─Ö przepisy o eksporcie i imporcie towar├│w.

Dlatego polski sprzedawca oferuj─ůcy towary brytyjskiemu konsumentowi powinien opodatkowa─ç je z zastosowaniem stawki VAT. Natomiast zasady rozliczania podatku VAT b─Öd─ů zwi─ůzane z warto┼Ťci─ů importowanych towar├│w (wszystkich znajduj─ůcych si─Ö w paczce).

Je┼Ťli sprzeda┼╝ na rzecz konsumenta brytyjskiego nie przekroczy warto┼Ťci 135 funt├│w, sprzedawca powinien:

  • zarejestrowa─ç si─Ö jako podatnik VAT,
  • ustali─ç w┼éa┼Ťciw─ů stawk─Ö podatku VAT obowi─ůzuj─ůc─ů w Wielkiej Brytanii,
  • prowadzi─ç ewidencj─Ö sprzedanych towar├│w oraz przechowywa─ç j─ů przez co najmniej 6 lat.

Je┼Ťli natomiast warto┼Ť─ç sprzeda┼╝y przekroczy 135 funt├│w obowi─ůzek rozliczenia podatku VAT spoczywa na importerze, a sprzedawca nie musi si─Ö rejestrowa─ç jako podatnik VAT.┬á

Skutki pandemii

I kwarta┼é 2021 roku to czas, w kt├│rym wreszcie mo┼╝na podsumowa─ç konsekwencje rozwoju pandemii wirusa Covid-19 na bran┼╝─Ö e-commerce. Wprawdzie gwa┼étowny rozw├│j handlu internetowego da┼éo si─Ö przewidzie─ç ju┼╝ od pierwszych miesi─Öcy pandemii, jednak dopiero teraz wida─ç jak d┼éugofalowy b─Ödzie to proces. Tak jak trudno zatrzyma─ç wprowadzone w ruch ko┼éo, tak trudno b─Ödzie zmieni─ç nawyki zakupowe konsument├│w, kt├│rzy zd─ů┼╝yli si─Ö ju┼╝ przyzwyczai─ç do nowej rzeczywisto┼Ťci robienia zakup├│w w internecie. Pandemia w b┼éyskawicznym tempie rozwin─Ö┼éa tak┼╝e niszowy do tej pory sektor e-grocery oraz zmotywowa┼éa firmy wysy┼ékowe do przystosowania swoich us┼éug do transportu produkt├│w spo┼╝ywczych.

Pocz─ůtek nowego roku wprowadzi┼é na polski rynek e-commerce d┼éugo oczekiwanego┬á gracza. Dlatego w najbli┼╝szych miesi─ůcach i latach nale┼╝y spodziewa─ç si─Ö wzmo┼╝onych dzia┼éa┼ä zar├│wno Amazona i Allegro nakierowanych na pozyskiwanie i utrzymywanie dotychczasowej bazy u┼╝ytkownik├│w.┬á

Wraz z pocz─ůtkiem nowego roku zdecydowanie gorsz─ů sytuacj─Ö odczuwaj─ů sprzedawcy, kt├│rych kluczowych obszarem dzia┼éa┼ä by┼éa sprzeda┼╝ produkt├│w na rynek brytyjski. Od pocz─ůtku 2021 r. Wielka Brytania nie jest ju┼╝ cz┼éonkiem Unii Europejskiej,a┬á co za tym idzie w handlu z wyspami nie obowi─ůzuj─ů korzystne wewn─ůtrzwsp├│lnotowe przepisy handlowe.

Jak dowodz─ů badania PwC do 2026 r. nale┼╝y spodziewa─ç si─Ö regularnego zwi─Ökszania rodzimego rynku e-commerce. Wygl─ůda na to, ┼╝e pandemia mo┼╝e by─ç czynnikiem, kt├│ry skr├│ci czas rozwoju polskiego handlu on-line do poziomu pa┼ästw zachodnich.

Wszystkie komentarze

Leave a Reply