Te 10 błędów popełniają sprzedawcy internetowi. Zobacz, jak ich uniknąć!
Chcesz rozpocząć sprzedaż online? A może prowadzisz już sklep internetowy, ale nie wszystko idzie po Twojej myśli? Zobacz drugą część artykułu, z lektury którego poznasz 5 najczęstszych błędów, które popełniają sprzedawcy internetowi i dowiesz się, jak ich uniknąć.
1. Wygląd nad funkcjonalnością, czyli jak nie wybierać CMS
Długie miesiące głowiłeś się nad pomysłem na biznes, potem przesiedziałeś kolejne tygodnie nad strategią działań, przygotowałeś ofertę, wymyśliłeś nazwę sklepu i w końcu możesz wcielić to wszystko w życie, czyli… stworzyć stronę internetową.
Zatrzymaj się tutaj na moment, ponieważ wybór właściwego <blue_square>CMS ma ogromne znaczenie<blue_square> dla wygody Twojej i Twoich klientów.
Sprzedawcy internetowi często przykładają zbyt dużą wagę do designu strony, a zbyt małą do jej funkcjonalności. A to funkcje mają podstawowe znaczenie dla płynności korzystania ze sklepu.
<blue_text>Wybierz CMS, który jest elastyczny<blue_text>, ponieważ wtedy łatwo dostosujesz go do swoich celów i pomysłów na rozwój sklepu. Nie kieruj się wyłącznie aktualnymi potrzebami, ale także tymi, które pojawią się w przyszłości - wówczas elastyczność systemu CMS okaże się na wagę złota.
2. Nie wykorzystujesz potencjału e-mail marketingu
<big_blue_square>Według statystyk GUS aż 58% internautów uważa sprawdzenie skrzynki odbiorczej za najważniejszą czynność w codziennej rutynie korzystania z internetu. <big_blue_square>Co więcej, kolejne 54% badanych stwierdziło, że to e-mail jest dla nich głównym źródłem otrzymywania informacji o nowościach i promocjach. Dlatego sprzedawcy zwyczajnie nie mogą lekceważyć siły e-mail marketingu w promocji swojej oferty i maksymalizowania sprzedaży.
<blue_text>E-mail marketing jest nie tylko efektywny, ale także tani i mierzalny.<blue_text>
3. Analizą zajmę się później…
Analityka to jedna z kluczowych czynności, o którą musi zadbać każdy sprzedawca internetowy.
Dzięki <blue_text>analizie ruchu na stronie<blue_text> zyskujesz informacje m.in. o tym:
- ile czasu spędzają w Twoim sklepie,
- która podstrona przyciąga ich największą uwagę,
- ile porzuconych koszyków generują.
Jednak aby móc korzystać z wszystkich tych i wielu innych informacji, analizę należy prowadzić od samego początku działania sklepu.
<blue_text>Niestety programy analityczne nie działają wstecz<blue_text>, dlatego jeśli nie uruchomisz ich wraz ze startem sklepu nie będziesz zbierać historycznych danych dotyczących sprzedaży.
A to poważny błąd, biorąc pod uwagę ich potencjał w rozwoju sklepu, maksymalizowania ruchu na stronie, liczby zamówień oraz w analizie skuteczności działań marketingowych.
4. Czy klienci wiedzą, jak kupować w Twoim sklepie?
Masz już stronę internetową, która kusi oczy pięknym layoutem. Jednak czy klienci wiedzą jak znaleźć na niej produkt, którego szukają? Czy wiedzą jak przejść krok po kroku całą <blue_text>ścieżkę zakupową<blue_text>?
Gdy zyskasz zainteresowanie klienta Twoim produktem musisz zrobić wszystko, by maksymalnie ułatwić mu dokonanie zakupu.
- wyraźnie oznacz przycisk dodania produktu do koszyka,
- wykorzystaj pop-upy, aby przekierować klienta do koszyka,
- pozwól decydować Twojemu klientowi o takich elementach zakupu, jak wybór metody płatności i sposobu dostawy towaru,
- nie zmuszaj klienta do zakładania konta w sklepie do zrealizowania zamówienia,
- zadbaj, aby proces zakupu był równie przejrzysty na desktopie, jak i urządzeniach mobilnych.
5. Nie robisz testów A/B? Więc jak sprawdzasz, czy Twoje pomysły działają?
W rozwoju każdego sklepu internetowego pojawia się moment, gdy warto coś zmienić. Nie oznacza to, że zmiana zawsze okaże się korzystna. Jednak właśnie po to testuje się rozwiązania - <blue_text>aby sprawdzić co w Twoim sklepie działa, a co nie.<blue_text>
<big_blue_square>Testy A/B polegają na wprowadzaniu zmian konkretnego elementu.<big_blue_square>Takim elementem może być kolor, nagłówek na stronie głównej, zdjęcie produktu itp. Ważne żeby jednocześnie wprowadzać zmianę tylko jednego elementu, ponieważ tylko wtedy możesz precyzyjnie ocenić jaki wpływ wywarła ta zmiana na konwersję lub ruch na stronie.
6. LiveChaty lepsze niż formularze kontaktowe
Czas to pieniądz. Dlatego nie karz oczekiwać klientom na Twój ruch. Jeśli któryś z nich wyśle zapytanie o produkt, pomoc w realizacji zamówienia lub cokolwiek innego, odpowiedz mu natychmiast. Niestety formularze kontaktowe, które przesyłają zapytania na firmowego maila są powolną i dosyć przestarzałą formą bezpośredniego kontaktu.
W tym przypadku zdecydowanie lepiej sprawdzają się LiveChaty moderowane na żywo przez pracowników. Dzięki nim klient otrzymuje odpowiedź natychmiast.
Ponadto, LiveChaty zazwyczaj mają funkcję wysyłania <blue_text>automatycznej odpowiedzi na najczęściej powtarzające się pytania<blue_text>, co tylko zwiększa tempo rozwiązania problemu klienta.
7. Jesteś pewien, że Twój sklep działa?
Każdy administrator strony internetowej powinien wyrobić w sobie nawyk <blue_text>regularnego sprawdzania, czy jego strona działa poprawnie<blue_text>. Ma to szczególne znaczenie, gdy w sklepie internetowym zostały wprowadzone zmiany (np. w ramach testów A/B).
Wtedy zazwyczaj okazuje się, że któryś przycisk nie działa, któryś link jest nieaktywny, a tekst w nagłówku się rozjechał. Jednak błędy na stronie mogą wywoływać także zewnętrzne przyczyny. Zdarza się, że któryś z partnerów (np. firma kurierska) zmienia funkcjonalności w swoich usługach, co powoduje błędy w integracji ze stroną.
<blue_text>Pamiętaj, by dokładnie sprawdzać treści marketingowe przed wysłaniem ich klientowi.<blue_text> Sprawdź, czy dołączyłeś do wiadomości załączniki, o których wspominasz w treści maila, czy wyświetlają się w nim zdjęcia i czy przycisk CTA odsyła do właściwej strony.
8. Nie przepłacaj za zbędne narzędzia
Prowadzenie sklepu internetowego wymaga używania co najmniej kilku narzędzi, które sprawiają, że sprzedawanie w sieci jest prostsze, szybsze i bardziej skalowalne.
Jednak warto znać umiar i nie rzucać się na oślep w kierunku każdej nowej funkcjonalności. Nie atakuj użytkowników pop-upami wyskakującymi z każdej podstrony oraz oceń, czy naprawdę potrzebujesz nowego systemu do e-mail marketingu.
<blue_text>Zastanów się nad aktualnymi potrzebami sklepu<blue_text> i staraj się zaspokajać je w pierwszej kolejności. Przy okazji zaoszczędzisz sporą sumę pieniędzy, która przyda Ci się w przyszłości.
9. Nie dajesz klientowi wyboru
Pomimo tego, że ścieżka zakupowa w sklepie internetowym powinna być prosta, przejrzysta, a klienta dobrze jest prowadzić po niej za rękę, nie możesz całkowicie pozbawiać go wyboru.
Pamiętaj, że konsumenci coraz sprawniej poruszają się w wirtualnej przestrzeni, a przez to stają się bardziej samodzielni i świadomi różnych rozwiązań.
Dlatego nie nakładaj na nich obligatoryjnych warunków, które muszą spełnić, jeśli chcą dokonać zakupu. Co może być takim warunkiem?
- Obowiązek założenia konta w sklepie;
- Tylko jedna opcja metody płatności;
- Brak możliwości wyboru sposobu dostawy towaru.
Pamiętaj, że każdy z tych warunków może kosztować Cię straconego klienta.
Jeśli dostarczasz przesyłki tylko za pośrednictwem paczkomatów musisz liczyć się z tym, że <blue_text>nie zyskasz klientów z małych miejscowości<blue_text> i wsi, gdzie paczkomatów nie ma.
10. Otworzyłeś sklep i… koniec!
Prowadzenie dobrze prosperującego sklepu internetowego to ciągła praca. Dlatego najgorsze co możesz zrobić dla swojego biznesu, to przestać go rozwijać. Nawet jeśli dzisiaj jesteś zadowolony z wyników, już teraz pomyśl o jutrze. Zajrzyj na strony konkurencji i zobacz, jakie rozwiązania możesz podpatrzeć i wprowadzić do swojego sklepu. Świetnym źródłem nowych informacji z branży są konferencje networkingowe, dzięki którym jesteś na bieżąco z wszelkimi nowościami. Obszarem, który zmienia się szczególnie dynamicznie jest marketing, zwłaszcza w obszarze social mediów. Pamiętaj, by zachować umiar w dodawaniu nowych funkcji do sklepu, ale jednak nie unikaj podążania do przodu wraz z rozwojem technologii. Jeśli nie będziesz czujny, konkurencja szybko Cię przegoni.