Doradztwo biznesowe +48 796 300 128
email pomoc@sellintegro.pl
Dostępny nowy regulamin. Obowiązuje od 21.03.2024 r.
Który marketplace jest najlepszy dla Twojej branży? Odkryj ranking topowych platform dla różnych sektorów
Marketplace

Który marketplace jest najlepszy dla Twojej branży? Odkryj ranking topowych platform dla różnych sektorów

Mimo, że indywidualne sklepy internetowe wydają się absolutną podstawą branży eCommerce, to ponad połowa 60 proc. światowej sprzedaży online odbywa się za pośrednictwem marketplace'ów. Oferują one ogrom możliwości dla detalistów bez względu na ich branżę, ale - jako że jest ich bardzo wiele - coraz trudniej wybrać ten właściwy. Poniżej znajdziesz wykaz najlepszych marketplace dla branży produktów, które sprzedajesz, aby lepiej się odnaleźć w gąszczu setek platform marketplace.

Według raportu "Marketplaces - przegląd rynku i perspektywy rozwoju" 100 największych platform typu marketplace stanowi około 62 proc. globalnego rynku e Commerce. Prognozy mówią, że ich dominacja może w najbliższych latach urosnąć nawet do poziomu 75 proc. 

I choć na świecie marketplace ma twarz Amazona, to w praktyce istnieje wiele - lokalnych i globalnych - platform obsługujących bardziej sprofilowane nisze, a e commerce w Polsce również posiada swoją specyfikę i wpływa na miliony użytkowników.

Sprzedaż na marketplace vs. sprzedaż w sklepie internetowym

Dzięki intuicyjnym narzędziom typu drag & drop, zbudowanie własnego sklepu internetowego, jest dużo łatwiejsze niż jeszcze kilka lat temu, ale - by skutecznie sprzedawać produkty - postawienie witryny sprzedażowej nie wystarczy, bo trzeba jeszcze przyciągnąć do niej klientów, a tu bez wydatków na marketing się nie obędzie, aby mieć lepszą widoczność. <big_blue_square> Reklama w mediach społecznościowych, wyszukiwarkach, działania SEO to tylko niektóre z kanałów wykorzystywanych do generowania sprzedaży, ale mimo że znacznie się między sobą różnią, łączy je to, że za efekty trzeba zapłacić. <big_blue_square>

Marketplace'y przychodzą z odsieczą. Sprzedaż na platformie tego typu umożliwia firmie skorzystanie z już istniejącej bazy klientów i nie wymaga kosztownego budowania własnych kanałów. Co więcej, może mieć wyłączny charakter, gdy zupełnie zrezygnujemy ze sprzedaży za pośrednictwem własnej witryny albo stanowić jej uzupełnienie.

Zasada działania marketplace'ów jest bowiem prosta: jej bazę stanowi struktura, w której każda firma lub osoba może wyświetlać produkty i płacić właścicielowi witryny prowizję od sprzedaży. Ponieważ marketplace'y mają ogromny zasięg i zdejmują ze sprzedawców konieczność ponoszenia wielu wydatków, które ponosi operator platformy, mogą okazać się dla nich idealnym kanałem sprzedaży. 

W tym artykule omówimy topowe platformy marketplace dla różnych sektorów i podpowiemy, jak wybrać najlepszą dla swojego biznesu.


Jaka jest najpopularniejsza platforma handlowa?

<blue_square> W Polsce od lat król jest jeden. <blue_square> Allegro to gigant, który przez lata stał się synonimem polskiego eCommerce i dzisiaj zajmuje 10. na świecie, a 5. w Europie. Na Allegro oferowane są wszystkie kategorie produktów, ale z wyraźnym wyszczególnieniem sekcji takich jak Allegro Lokalnie, Allegro Samochody, Allegro Sukienki, Monety Allegro, itp. tak, by ułatwić wyszukiwanie. 

Tuż za Allegro plasuje się OLX - serwis ogłoszeniowy, który działa w ponad 40 krajach i który - podobnie zresztą jak Allegro - oferuje przeróżne kategorie zarówno usług, jak i produktów, np. OLX Praca, OLS, Samochody, OLX Samochody osobowe, OLX Mieszkania, OLX< Nieruchomości, OLX Motoryzacja, a nawet OLX Konie. 

Na kolejnych miejscach znalazł Amazon - globalna platforma sprzedażowa, która co prawda oficjalnie zadebiutowała u nas niedawno, ale zdołała już zgromadzić całkiem pokaźną rzeszę klientów, Ceneo i eBay. 

Który marketplace wybrać dla swojego biznesu?

Sukces wielofunkcyjnego modelu Allegro, Amazona lub eBay'a okazał się jednak trudny do powtórzenia na zatłoczonym już runku, dlatego większość nowszych graczy postawiła na koncentrację na jednej geolokalizacji lub niszy produktowej. 

Ta fragmentaryzacja z jednej strony otwiera sprzedawcom drogę do dotarcia do ściśle zdefiniowanych grup odbiorców, z drugiej komplikuje wybór, który powinien być wypadkową kilku czynników. Przede wszystkim, należy określić, czy produkt lub usługa pasuje do danej platformy, potem przeanalizować jej zasięg, liczbę generowanych transakcji i klientów, a także wysokość opłat - prowizyjnych, za wystawienie produktów, za promocję produktów, które następnie należy zestawić z oferowanymi.

Dom i ogród

Kategoria "Dom i ogród" w kanałach online zyskała na znaczeniu w pandemii, ale kiedy eCommerce powrócił do swoich przedpandemicznych szybkości, sprzedawcy z nie zamierzali z nich rezygnować. Z jakich platform korzystali? Przede wszystkim z tych ogólnego przeznaczenia takich jak Allegro.pl, Amazon.pl, eBay.pl, ale i Empik marketplace, który do niedawna kojarzył się przede wszystkim z książkami i płytami, ale ostatnio mocno walczy o poszerzenie asortymentu. Spośród tych bardziej niszowych, warto zainteresować się również Erli. 


Zdrowie i Uroda

"Zdrowie i uroda" to nie tylko w polskim eCommerce kategoria, które szczególnie dobrze przyjęła się w digitalu. Wybór platformy handlowej, która daje szansę zwiększyć sprzedaż w tym wypadku w zasadzie pokrywa się z "Domem i ogrodem", bo niemal wszystkie marketplace'y ogólnego przeznaczenia uwzględniają ją w swoich listach. 

Motoryzacja

"Motoryzacja" to z kolei kategoria na tyle unikalna, że tutaj lista marketplace'ów które mogą wywindować sprzedaż czy to aut, czy to usług związanych z motoryzacją, będzie się nieco różnić. Rynkiem rządzi Otomoto, największy w Polsce portal motoryzacyjny, na którym można kupić i sprzedać samochody, motocykle, łodzie, a także części i akcesoria samochodowe, ale po piętach depcze mu MotoAllegro. Ten należący do Allegro duży portal motoryzacyjny, to miejsce, na którym można kupić i sprzedać nie tylko pojazdy, ale również dodatkowe usługi, takie jak ubezpieczenia samochodowe czy finansowanie zakupu pojazdu. Podium zamyka AutoScout24, międzynarodowa platforma samochodowa, która działa również w Polsce.

Moda i uroda

W segmencie "Moda i uroda" na wyróżnienie zasługuje przede wszystkim Zalando. Ten, jeden z największych europejskich sklepów internetowych z odzieżą, butami i akcesoriami, oferuje również szeroki wybór produktów z kategorii "Beauty" dla kobiet, mężczyzn i dzieci. Oprócz Zalando, sprzedawcy koncentrujący się na kategorii "Moda i uroda" mogą skorzystać z równie popularnego Answear, Asos, About You, Allegro Moda, Notino albo e-Glamour.pl

Dzieci

Sprzedawcy produktów skierowanych do dzieci mają do dyspozycji szereg platform handlowych, które albo specjalizują się w sprzedaży tych produktów, tak jak Allegro Kids

Smily Play, Smyk, czy Coccodrillo.

Sprzęt Komputerowy i Oprogramowanie

Marketplace'ami, które specjalizują się technologii są np. Morele.net, Komputronik, Xkom, ale także Ceneo.pl, największa w Polsce platforma porównywania cen, która - oprócz sprzętu komputerowego - oferuje także możliwość porównania produktów z innych kategorii, takich jak moda, dziecko, dom i ogród i wiele innych.

Usługi

Marketplace'y takie jak OLX (zwłaszcza OLX Praca), Gumtree czy Allegro - oprócz ofert produktowych - są szeroko wykorzystywane do sprzedaży usług naprawy, transportu, opieki nad dziećmi, a także ofert pracy.

Sport

Spośród marketplace'ów, które koncentrują się na kategorii "Sport" wyróżnia się Decathlon. Ta francuska sieć sklepów sportowych prowadzi także sprzedaż online w Polsce, oferując szeroki wybór produktów sportowych i odzieży sportowej dla różnych dyscyplin, w tym piłki nożnej, koszykówki, kolarstwa, biegania, pływania i wiele innych. Podobny, szeroki wybór asortymentu, można znaleźć w Intersport, ale oprócz dedykowanych platform "sportowi" sprzedawcy mogą również wykorzystać platformy ogólnego przeznaczenia, takie jak Allegro. 

Żywność i napoje

KruKam.pl, Lokalnyrolnik.pl, Fun-price.com, Carrefour.pl, Allegro Lokalnie to najbardziej znane spożywcze marketplace'y, które z powodzeniem działają obok takich gigantów jak eBay, Allegro, czy OLX. 

Zwierzęta

Produkty zoologiczne sprzedawać można na platformach: e-sklep.kakadu.pl, groomershop.pl zooplus.pl, telekarma.pl, ale "zwierzęce" sekcje cieszą się niesłabnącym powodzeniem także na platformach ogólnych - Allegro, eBay, Amazon, Olx a także Facebook Marketplace. 

AGD i Telefony

Najbardziej popularne marketplace’y AGD w Polsce to RTV Euro AGD, Media Expert, Media Markt, ale i Allegro, Arena, Ceneo, eBay, Erli, Amazon. 

Sztuka i kultura

Allegro, Ceneo, Amazon, Allegro, eBay, Morele, ale przede wszystkim Empik to platformy handlowe, które warto rozważyć sprzedając asortyment związany ze "Sztuką i kulturą". Zresztą Empik marketplace to od dawna nie tylko książki, ale też fotoksiążki, gry planszowe, wywoływanie zdjęć i wiele, wiele innych. 


HiFi, Foto, Video

Oprócz Ceneo, Allegro, Amazona, eBaya i pozostałych ogólnych platform handlowych, sprzęt z kategorii "HiFi, Foto, Video" oferuje także bardziej specjalistyczny Top Hi-Fi & Video Design. 

Kwiaty, Podarunki, Drobiazgi

Okazje.info, Pakamera, ale także Allegro, Olx.pl, Erli.pl, Amazon. Amazon, Ebay to platformy handlowe, na których obecność powinni rozważyć sprzedawcy działający w kategorii "Kwiaty, Podarunki, Drobiazgi".

Buty i akcesoria

Najbardziej znanym obuwniczym marketplace'm w Polsce jest z całą pewnością eObuwie, które - w odróżnieniu od innych platform wpadających w kategorie "Fashion" - nie zamierza się rozdrabniać. Choć na innych platformach takich jak Zalando, Answear, Amazon czy Allegro "Buty i akcesoria" to bardzo istotna, ale nie jedyna kategoria. 

Biżuteria

Viadem.pl to specjalistyczny biżuteryjny marketplace, ale wyroby jubilerskie z powodzeniem sprzedają się wszędzie tam, gdzie sprzedaje się moda, czyli na Zalando, Pakamerze, Yosh, Answear, a także Allegro, Amazonie i eBay. 


Jak wybrać najlepsze platformy marketplace dla swojego biznesu?

Wybór dobrego marketplace'u do sprzedaży produktów z różnych kategorii zależy od wielu czynników i nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie: który będzie najlepszy? Pierwszym krokiem jest zrozumienie potrzeb danej grupy docelowej, a - żeby to zrobić - trzeba ją zdefiniować, biorąc pod uwagę zarówno dane behawioralne, jak i demograficzne, a następnie zestawiając je z ogólnodostępnymi informacjami i opiniami na temat poszczególnych platforma, a także dokładnie przeanalizować szczegóły związane z opłatami prowizyjnymi, polityką zwrotów i warunkami korzystania z platformy.

Powiązane wpisy

Najnowsze wpisy

© 2023 Made with lots of ❤️ to integration by SellIntegro™