Platformy sprzedażowe - jak prowadzić sprzedaż na marketplace w Polsce?
Dowiedz się, czym jest marketplace, jakie zalety ma ta platforma e-commerce i w jaki sposób najłatwiej zintegrujesz się z systemem ERP. Przed Tobą aktualne vademecum dotyczące działania na tego typu platformie.
Czym jest marketplace?
Jeżeli zdarzyło Ci się choć raz skorzystać z Allegro, Amazona, eBay, Zalando, czy też OLX, doskonale wiesz, czym jest marketplace i jak przebiega tam sprzedaż. To nic innego jak platforma internetowa, na której masz dostęp do przedmiotów i usług oferowanych przez użytkowników indywidualnych lub sklepy online w atrakcyjnych cenach. Dodatkowym plusem tej platformy jest to, że rozpoczęcie sprzedaży online i zarządzanie produktami jest tam bardzo proste. Nie potrzebujesz do tego pomocy specjalistycznego software house czy dedykowanego programisty. Warto też zaznaczyć, że głównym źródłem dochodu platform marketplace zazwyczaj są kilku- lub kilkunastoprocentowe prowizje, które są pobierane za każdą dokonaną transakcję.
Marketplace a sklep internetowy - jak zintegrować system ERP z platformą?
Dla ludzi zarządzających sklepami internetowymi kluczowe jest to, aby jak najsprawniej działał ich system ERP, tzn. system planowania zasobów przedsiębiorstwa. Zyskują na tym podstawowe elementy tego typu działalności - księgowość, zarządzanie kadrami, produkcja, kontrola magazynów czy też logistyka. Wzorcowe działanie sklepu w tych wszystkich obszarach jest oczywistą drogą do osiągnięcia podstawowego celu - zwiększenia zasięgu, a co za tym idzie zysków sprzedażowych. Istnieje kilka możliwości zintegrowania systemu ERP sklepu z daną platformą.
Przykładem takiego działania jest integracja API - sklep internetowy może łatwo zintegrować się z marketplacem przy użyciu API (interfejsu programowania aplikacji), który pozwala na szybkie przenoszenie kluczowych danych (np. nazw produktów, ich cen, opisów i zdjęć) z aplikacji sklepu na wybraną platformę. Istnieją również inne narzędzia i sposoby integracji, które są zależne od typu oprogramowania używanego przez danego założyciela e-sklepu.
<big_blue_square>Obecnie jednak są to coraz łatwiejsze działania, które ograniczają się do kilku kliknięć. Najważniejsze jest osiągnięcie wspólnego celu marketplace'u i sklepu internetowego - poprawy zarządzania zamówieniami i działania całego przedsięwzięcia. Ważne jest to, że wszystko można spójnie zorganizować.<big_blue_square>
Najpopularniejsze marketplace w Polsce - najskuteczniejsze platformy sprzedażowe e-commerce
Przygotowaliśmy listę trzech najważniejszych graczy na polskim rynku marketplace. Obecnie są to bezapelacyjnie Allegro i goście ze Stanów Zjednoczonych - Amazon oraz eBay.
Allegro Marketplace
Serwis Allegro istnieje na polskim rynku od 1999 r. i od tego czasu bezapelacyjnie zyskało status najpopularniejszego marketplace'u w naszym kraju. Na uwagę zasługuje szczególnie rozwój i ułatwienie korzystania z platformy wszystkim zainteresowanym użytkownikom. Do obecnych największych zalet Allegro należą duża liczba sprzedawców (i w konsekwencji duży asortyment produktów), konkurencyjne ceny, bezpieczeństwo transakcji, możliwość uzyskania bezpłatnej wysyłki, program ochrony kupujących oraz możliwość wystawiania opinii.
Integracja z Allegro
Jeśli chcesz zintegrować swój sklep internetowy z Allegro, proces, aby tego dokonać, jest niezwykle prosty. Wystarczy w sekcji “Sprzedaj” wybrać przycisk “Dołącz do Allegro”, a następnie “Integracja ze sklepem internetowym”. Następnie wybierz platformę, na której działa Twój sklep, postępuj zgodnie z instrukcjami, przeprowadź kilka próbnych transakcji i poczuj się pełnoprawnym użytkownikiem Allegro Marketplace. To nie wszystko - dzięki SellIntegro możesz zintegrować z najpopularniejszą platformą e-commerce w Polsce system ERP twojego sklepu. Sprawdź sam(a), co może Ci dać tak płynna i szeroka integracja z Allegro.
Integracja Allegro z Shoperem, Prestashop i innymi platformami
Jeśli Twój sklep jest założony na takich platformach jak Shoper, Prestashop, Woocommerce, Sky Shop, itd., również warto pomyśleć o integracji z Allegro. Tego typu rozwiązanie niesie ze sobą wiele funkcjonalności, takich jak:
- automatyzowanie wszelkich procesów, takich jak aktualizacja ofert sprzedaży, czy też przesyłanie aktualnego stanu magazynów, co pozwala na usprawnienie pracy i zminimalizowanie potencjalnego ryzyka błędów,
- zwiększenie zasięgu sprzedaży, ponieważ sprzedawcy będą mieli szansę na dotarcie na większe pole potencjalnych klientów, co może im przynieść większe zyski,
- śledzenie statystyk sprzedażowych, gdyż Allegro daje możliwość sprawdzenia działania kampanii marketingowych, co pozwala na ich późniejszą modyfikację względem trendów wśród klientów.
Amazon Marketplace
Amazon to platforma e-commerce znana na całym świecie. Można sobie zatem wyobrazić jak ogromną liczbę sprzedających i klientów obsługuje ta funkcjonująca od 1994 r. platforma. Oczywiście przez odpowiednią wartość należy także pomnożyć pozostałe parametry wspomniane przy okazji Allegro, takie jak szerokość asortymentu produktów, dbanie o bezpieczeństwo wysyłki, czy też liczbę opinii z całego świata, którą można poznać na temat danego produktu.
Jak sprzedawać na Amazonie?
Od 2021 r. Amazon działa w Polsce, dlatego warto wiedzieć, jak przebiega proces sprzedaży na tej platformie i co ma w swojej ofercie. Należy zarejestrować się na polskiej wersji strony Amazon Seller Central, a następnie postępować zgodnie z instrukcjami dotyczącymi rejestracji. Późniejsze kroki z pewnością znasz - wybór zakresu działalności, przygotowanie produktów, stworzenie rzetelnej strony dla każdego z nich (ze zdjęciem, opisem, itd.), ustawienie konkurencyjnej ceny, ustalenie formy wysyłki itd. Warto wiedzieć, że Amazon oferuje Ci program Fulfillment by Amazon, dzięki produkty dystrybuowane na większą skalę trafiają do rozlokowanych na całym świecie magazynów Amazona, skąd mogą zostać bezpiecznie wysłane kupującemu.
Z pewnością warto zwrócić uwagę na wszelkie koszty transakcji na marketplace Amazon - za każdy produkt płacisz prowizję od 7% do 15%, która obowiązuje na zagraniczną sprzedaż danej rzeczy. Dochodzą do tego także opłaty za każdy sprzedane produkty, realizację zamówienia i ewentualny zwrot. Jeśli jednak współpracujesz z Amazonem w większej skali, możesz spodziewać się licznych zniżek i benefitów, takich jak Program FBA Małe i Lekkie, który zmniejsza koszty sprzedaży towarów o niewielkich gabarytach w cenie do 55 zł.
Kolejną cenną informacją jest fakt, że jeśli używasz platformy streamingowej Amazon Prime Video, czekają na Ciebie kolejne bonusy, takie jak darmowa dostawa bez względu na wysokość zamówienia. Jeśli zależy Ci na automatyzacji swojej platformy sprzedażowej poprzez integrację z Amazonem, SellIntegro oferuje kilka możliwości usprawnienia systemu ERP w ten sposób. Sprawdź, jak wiele możesz na tym zyskać.
eBay Marketplace
eBay to kolejna po Amazonie platforma sprzedażowa ze Stanów Zjednoczonych, która postanowiła zawojować także i polski rynek. Marketplace powstał w 1995 r. i obecny okres jest dla niego drugą próbą wejścia do naszego kraju. Poprzedni miał miejsce w 2005 r. i nie odniósł zamierzonego sukcesu. Tym razem ma być inaczej.
Jak sprzedawać na eBayu?
eBay daje Ci możliwość bezpośredniej sprzedaży na takie rynki, jak Francja, Włochy, Hiszpania, USA, Kanada czy Australia. Jeśli jesteś przyzwyczajony do Allegro, z pewnością ten zagraniczny marketplace będzie bardziej zbliżony do Twoich oczekiwań. Możesz bowiem wystawić swój produkt zarówno za pomocą aukcji, jak i w możliwości natychmiastowego zakupu "Kup teraz".
Podobnie jak w przypadku Amazona, sprzedaż w internecie przez eBay łączy się z kilkoma dodatkowymi opłatami. W tym przypadku, jeśli liczysz na obniżkę, warto miesięcznie subskrybować pakiet sklepowy dostosowany do Twojej działalności. Są to odpowiednio Mały Sklep (89 zł/mies.), Duży Sklep (177 zł/mies.) i Megasklep (669 zł/mies.).
Podsumowanie - jak zwiększyć sprzedaż dzięki marketplace?
Jak widać, warto rozważyć wspomaganie Twojego sklepu internetowego przez działające na szerszą skalę marketplace'y. Przedstawiliśmy Ci trzy najpopularniejsze platformy marketplace działające obecnie w naszym kraju. Łączy je jedno - możliwość integracji z nimi Twojego sklepu przez SellIntegro , czyli posiadanie odpowiednich narzędzi do nadzorowania systemu ERP. To rozwiązanie pomoże Ci w zwiększeniu zasięgu swojego sklepu, pozyskiwania klientów, a co najważniejsze - w pełnej kontroli nad codziennymi transakcjami, funkcjonowaniem magazynu, itd. Można zaryzykować stwierdzenie, że tego rodzaju narzędzia są rozwiązaniem na zwiększenia słupków sprzedażowych w obecnym świecie e-commerce w Polsce.