Amazon wreszcie wkracza do Polski! Co to oznacza dla sprzedawców?
Wygląda na to, że Amazon w końcu uruchomi swój polski serwis. Choć o wejściu amerykańskiego giganta do Polski mówiło się od dobrych 3 lat, start platformy wciąż odkładano o kolejne miesiące. Jednak w zeszły czwartek wiceprezes firmy ds. rozwoju w UE Alex Ootes w końcu oficjalnie potwierdził plany uruchomienia polskiego serwisu Amazon. Co to oznacza dla polskiego e-commerce? Kiedy sprzedawcy będą mogli uruchomić sprzedaż i ile to będzie kosztować?
Amazon w liczbach
Według danych portalu marketplacepulse.com, około 2,5 miliona firm prowadzi aktywną sprzedaż za pośrednictwem Amazona, a z tej liczby 200 tys. sprzedawców przekroczyło 100 tys. dolarów wartości sprzedaży w 2019 roku. 89% kupujących przyznaje, że chętniej kupuje produkty za pośrednictwem amerykańskiego giganta e-commerce niż innych platform sprzedażowych. Natomiast 66% kupujących rozpoczyna poszukiwania nowych produktów, odwiedzając stronę Amazon. Według statystyk, w każdej minucie za pośrednictwem serwisu sprzedaje się więcej niż 4000 produktów.
Amazon - jak założyć konto?
Pomimo tego, że przedstawiciele Amazona wciąż nie podali oficjalnej daty wystartowania polskiej wersji platformy, sprzedawcy mogą już rejestrować swoje konta. W tym celu należy wejść na stronę sell.amazon.pl i utworzyć konto w serwisie Amazon Seller Central.
Przed rejestracją przygotuj niezbędne dane:
- numer aktywnej karty kredytowej,
- dane z dowodu tożsamości lub paszportu,
- dane rejestracyjne firmy,
- firmowy adres e-mail,
- numer telefonu,
- numer rachunku bankowego, na który mają wpływać dochody ze sprzedaży.
Amazon - koszty sprzedaży i prowizje
Opłaty za wystawianie produktów na platformie Amazon dzielą się na koszty sprzedaży oraz prowizje. Pomiędzy poszczególnymi kosztami oraz stawkami prowizji istnieją znaczące różnice wynikające z planów sprzedaży, kategorii produktów, strategii realizacji i innych czynników.
Koszty sprzedaży na Amazon
Koszty sprzedaży w znacznej mierze zależą od dwóch planów sprzedaży:
- plan indywidualny kosztuje 4 zł liczone od każdego sprzedanego przedmiotu. Jest dedykowany tym firmom, które sprzedają mniej niż 40 produktów w ciągu miesiąca, które jeszcze nie określiły precyzyjnie kategorii sprzedawanych produktów, nie podejmują działań marketingowych i nie potrzebują zaawansowanych narzędzi wspierających sprzedaż;
- plan profesjonalny kosztuje 165,91 zł miesięcznie, bez względu na liczbę sprzedanych produktów. Jest przeznaczony dla firm, które sprzedają więcej niż 40 produktów w miesiącu, które chcą promować swoją działalność oraz korzystać z narzędzi wspierających sprzedaż.
Prowizje, które musisz ponieść
Amazon wprowadza prowizje od każdego sprzedanego produktu. Jej stawkę wyznacza się na podstawie całkowitej ceny sprzedaży, czyli kwoty zapłaconej przez kupującego (wliczając w to cenę produktu i koszty dostawy).
Stawki Amazon dla poszczególnych kategorii produktów:
- Akcesoria do urządzeń Amazon - 45%
- Książki, muzyka, VHS, DVD -15%
- Materiały edukacyjne - 15%
- Wyposażenie gastronomiczne - 15%
- Dom i kuchnia - 15%
- Oprogramowanie - 15%
- Sport i aktywność na świeżym powietrzu - 15%
- Gry wideo i akcesoria - 15%
- Artykuły biznesowe, przemysłowe i naukowe - 15%
- Produkty dla dzieci powyżej 40 zł - 15%
- Produkty “beauty” powyżej 40 zł - 15%
- Akcesoria elektroniczne do 400 zł - 15%
- Produkty “zdrowie i pielęgnacja” powyżej 40 zł - 15%
- Urządzenia do pielęgnacji powyżej 40 zł - 15%
- Produkcja dodatków - 12%
- Akcesoria elektroniczne dla samochodów i motocykli - 12%
- Majsterkowanie i narzędzia - 12%
- Przemysłowe artykuły elektryczne - 12%
- Narzędzia i przyrządy przemysłowe - 12%
- Obróbka metalu - 12%
- Obsługa materiałów - 12%
- Instrumenty muzyczne - 12%
- Produkty dla dzieci do 40 zł - 8%
- Produkty “beauty” do 40 zł - 8%
- Akcesoria elektroniczne powyżej 400 zł - 8%
- Produkty “zdrowie i pielęgnacja” do 40 zł - 8%
- Urządzenia do pielęgnacji do 40 zł - 8%
- Gry wideo - konsole - 8%
- Urządzenia elektroniczne do samochodów i motocykli - 7%
- Komputery - 7%
- Elektronika użytkowa - 7%
- Opony - 7%
Jak wysyłać produkty z Amazon?
Jeśli chodzi o wysyłkę towarów, sprzedawcy mogą realizować ją samodzielnie albo skorzystać z usługi Fulfilment by Amazon, czyli wysyłać sprzedane produkty za pośrednictwem centrów logistycznych. Przy czym sprzedawca może korzystać z obu opcji zamiennie.
W przypadku samodzielnej wysyłki Amazon pobiera opłatę obliczaną na podstawie kategorii produktu oraz wybranej formy wysyłki. Sprzedawcy, którzy korzystają z profesjonalnego planu sprzedaży, mogą ustalać własne stawki za wysyłkę na większość kategorii produktowych. Natomiast sprzedawcy z planem indywidualnym korzystają z odgórnie ustalonych stawek.
Jeśli sprzedawca korzysta z usługi Fulfilment by Amazon ponosi:
- opłatę ryczałtową za produkt, której wysokość zależy od rodzaju produktu, jego wymiarów i wagi,
- opłatę miesięczną za magazynowanie produktu.
W zamian otrzymuje przestrzeń do magazynowania produktów, realizację procesu wysyłki paczki (w tym kompletowania i pakowania produktów), a także obsługę ewentualnych zwrotów. Na terenie Polski znajduje się 9 centrów logistycznych Amazona, z których można realizować usługę Fulfilment.
Amazon w Polsce - szanse i konsekwencje
Wejście Amazona na polski rynek stanowi ogromną szansę dla polskich sprzedawców, ale także poważnie zmieni reguły gry w rodzimym świecie e-commerce.
Sprzedawcy mogą zacierać ręce na ogromną bazę nowych klientów, którzy stanowią doskonały rynek zbytu dla sprzedawanych produktów. Dzięki rozwiniętej strukturze Amazona sprzedawcy mogą dotrzeć do klientów na całym świecie i targetować swoją ofertę pod konkretne grupy. Z drugiej strony, będą także musieli przystosować swoje firmy do wzmożonej pracy, np. poprzez wykorzystanie integracji dla Amazona.
Ponadto, początkujący sprzedawcy zyskują stosunkowo prosty system sprzedaży, który pomoże im bezboleśnie wejść do świata e-commerce i rozwijać działalność. Amazon zapewnia im kompleksową realizację zamówień, udostępniając magazyn oraz gotową usługę kompletowania i wysyłki towarów. W konsekwencji dla wystartowania ze sprzedażą na Amazon wystarczy jedynie przygotować i wypromować ofertę.
Z drugiej strony, Amazon to największa platforma typu marketplace na świecie, z której korzysta 2,5 miliona sprzedawców. Baza potencjalnych klientów jest ogromna, ale tak samo duża jest konkurencja.
Konsekwencją wejścia Amazona na polski rynek będzie wzmożona walka o klienta, czyli zaostrzenie konkurencji pomiędzy głównymi graczami e-commerce, przede wszystkim Allegro. Zapowiedzią tego zjawiska było tąpnięcie w kursie akcji na Allegro na warszawskiej giełdzie. W środę, po ogłoszeniu planów Amazona, notowania polskiego giganta e-commerce spadły o ok. 7 proc.
Rezultatem walki o polskiego klienta będzie niewątpliwie podniesienia jakości jego obsługi, a także obniżenie cen sprzedaży poprzez platformy marketplace. Z drugiej strony ze względu na dynamiczną zmianę reguł sprzedaży przez gotowe platformy typu marketplace, sprzedawcy mogą docenić stabilność wynikającą z prowadzenia własnego sklepu i skierować swoje środki w tym kierunku.
Póki co to tylko przewidywania, jednak dopiero praktyka pokaże jakie konsekwencje dla polskiego rynku e-commerce wynikną z ruchu Amazona.